I MVT 27 jan 2022 presenteras hur Östgötatrafiken vill förändra stadsbussnätet i Motala. Enligt företaget ska detta innebära ett större utbud och rakare linjer som lockar fler resenärer till kollektivtrafiken. Jag anser att det presenterade förslaget istället försämrar för många trafikanter och leder till att det blir ännu färre resenärer.
Redan i nuläget finns halvtimmes matchning mellan busstrafiken och pendeln. Varför det skulle behövas busstrafik en gång i kvarten har inte motiverats. I valet mellan tätare busstrafik och närhet till busshållplatser tror jag att många föredrar närheten.
De indragningar av hållplatser som aviseras skulle få stora negativa konsekvenser för dagens resenärer. Särskilt allvarligt är det för de som ska besöka lasarettet och behöver ha kort avstånd till entrén. Även för boende i till exempel Ekön, som behöver åka buss för att handla, får besvär med att kånka på kassar en längre sträcka.
Enligt Östgötatrafiken blir det fler stopp i Bråstorp eftersom bostadsområdet väntas växa. Den omläggning av buss 302 som föreslås gör att bussen går in i Bergsätters industriområde och vidare till Bråstorps handelsområde men detta är ingen förbättring för bostadsområdet. Istället avser man dra in hållplatsen Bråstorp västra och likaså hållplatsen Vänortsvägen i Dysätter. Hur bussen ska kunna vända vid Carlsunds utbildningscentrum framgår inte.
När det gäller Varamoområdet förstår jag inte det angivna framkomlighetsproblemet. Varför skulle inte bussen kunna gå på Badvägen mellan rondellen vid Jätten respektive rondellen mot Metallvägen? Det är också svårt att förstå indragning av de få hållplatser som nu finns för fjärrtrafiken – vid Smedsby och vid Ringtrastvägen. Om det är få trafikanter så behöver inte bussen stanna så ofta och då blir det inte heller någon avkortning av restiden.
De föreslagna förändringarna lär mötas av omfattande protester. Tänk om och tänk rätt!