Göta kanal stod färdig 1832 efter 22 byggnadsår. Då hade man skapat en drygt 190 km lång kanal som sammanband Kattegatt med Östersjön. Ett imponerande projekt för sin tid.
Med kanalbygget i minnet ser vi nu hur Östermalmsgatan sakta, bit för bit, grävs upp och läggs igen. Cirka hundra meter om året hinns med. Arbetet började vid Verkstadstorget för ett antal år sedan och kan förväntas pågå ett antal år till innan man är framme vid slutmålet. Om kanalbyggarna hållit samma takt i grävarbetet som på Östermalmsgatan så hade det arbetet pågått i 1 900 år.
Ett annat projekt är arbetet med riksväg 50 mellan Nykyrka och Brattebro backe som ska byggas om med start 2025 och pågå i tre år. En sträcka på 16 km som ska bli mötesfri landsväg. Med samma byggtakt som på Östermalmsgatan så skulle projektet pågå i 160 år.
Trafikverket respektive Motala kommun rör sig tillsynes med olika tidsperspektiv för sina projekt. Och då tänker ni att det är skillnad på resurser, och det är just det. Resurser handlar om att prioritera, vilket grävningen på Östermalmsgatan tydligen inte blivit.
Men man kanske inte ska vara förvånad över hur sakta arbetet på Östermalmsgatan går när man ser att arbetet med Drottningplan ännu inte är helt klar trots att arbetet där startade långt före Östermalmsgatan.
Jag höll på att glömma, när man har grävt färdigt på Östermalmsgatan ska man ju omdana gatan också, förhoppningsvis. Då kanske man åter startar om med grävarbete vid Verkstadstorget? För att sedan sakta arbeta sig framåt.
Nu är jag är inte ute efter att ifrågasätta de som arbetar på Östermalmsgatan med grävarbetet. Det är Motala kommun som väljer att inte avsätta resurser tillräckligt för att arbetet ska kunna slutföras inom en anständig tid.