Omorganisation - förtur kärnverksamhet/administration?

Den nyss inledda omorganisationen i Motala kommun måste göras med klokhet menar insändarskribenten.

Den nyss inledda omorganisationen i Motala kommun måste göras med klokhet menar insändarskribenten.

Foto: Katarina Hydén

Insändare2024-07-17 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Senare tids utveckling är organisation där alltmer makt och resurser samlas i mitten, ovanför kärnverksamheten och nedanför högsta ledningen. 

Också aktuell omorganisation Motala kommun där två förvaltningar blir en formas av detta aviga tänkande. 
Administrativa och chefsnivån är man klar med.
Kärnverksamheterna och dessas utformning får vänta till senare i höst – låg prioritet.

Risk är uppenbar att det skapas organisation som sväller ut i att leverera administrativa värden, men underpresterar i kärnverksamheten. 

Motiven är idel goda: gynna helhetssyn, säkra kvalitet till kommuninvånarna, stärka verksamhetsutveckling och skapa hållbarhet, bara för att nämna några. 

Men vägen till Hades / Scheol är som vanligt kantad av goda föresatser.

Finns också andra mindre önskvärda effekter. Det allt mindre attraktivt att arbeta på golvet i kärnverksamheten då arbete i organisationens mitt ger högre lön och bättre villkor. 

Det finns konkreta åtgärder att vidta här och nu för politiker och tjänstemän. 
Här några råd och dessutom väl underbyggda:

1.Våga prioritera kärnverksamheten som det överordnade värdet. Undvik att skapa en mängd konkurrerande mål som i sin tur leder till att det skapas specialiserade administrativa funktioner för att kunna hantera dem.

2.Våga se bortom förföriska resonemang kring helhetsperspektiv. Det låter bra men chansen att lyckas med att åstadkomma något i samverkanskonstellationer är otroligt liten.

3.Se till att chefer har en stabil grund och bevisad kompetens och erfarenhet i kärnverksamheten. Med det kommer förmåga att prioritera och legitimitet att leda.

4.Grunda utvecklingsarbete i verksamhetens reella behov. 
I samma stund som vi skapar verksamhetsutvecklare så måste ju kärnverksamheten utvecklas – annars förloras existensberättigandet. Och det är inte många som avvecklar sig själva.

Kanske kan budskapet summeras så här: 
Kärnverksamheten måste stå i centrum och dess mål måste ha högsta prioritet. 
Det är där det viktiga arbetet sker, det är där värde skapas för skattebetalarna och kommuninvånarna i Motala.

Kjell Barman