För att få fram kostnaderna för det slitage som dubbdäck förorsakar på våra vägar har jag gjort en analys på data som jag själv har tagit fram.
Utgångsdata; Jag har utgått från en bil med standarddäck och diameter 60cm. Hjulets omkrets blir därmed 1,8 m och går 500 varv/km. Dubbarnas/däckens livslängd är satta till 4000mil. Kostnaden för asfalt är c:a 20kr/kg före beläggning och på plats är kostnaden 250kr/kg (0,25 kr/g).
En grov uppskattning av mängden asfalt som den enskilda dubben slår bort vid varje slag mot asfalten är 0,000 01 g. Nya dubbar slår säker bort mycket mer speciellt vid bromsning och acceleration. När dubbarna är slitna och inte har full funktion kan det vara ett lägre värde och bara häsovådligt damm produceras.
Beräkning; 500 varv per km betyder att dubben träffar asfalten 5000 ggr per mil. Med livslängden 4000 mil kommer dubben att slå i asfalten 4000x5000= 20 000 000 ggr under livslängden. Med det antagna dubbslitaget på 0,000 01 g blir kostnaderna för varje dubbs totala slitage 20 000 000x0,000 01x 0,25=50 kr.
För att täcka kostnaderna för vägslitaget borde man följaktligen lägga en skatt på 50 kronor för varje dubb. När dubbarna blir lite äldre och slitna lossnar de ofta och förorsakar stenskott på andra bilar. Det är inte märkligt att bilglasföretagen bombarderar oss i dag med reklam om vindrutebyte. Även detta är en stor samhällskostnad som också borde tas i beaktande.
Dålig luft som dubbarnas damm skapar i städerna orsakar fler dödsfall än vad dubbarna påstås rädda enligt officiella utredningar.
Min utredning kan kritiseras på många punkter men slutresultatet ligger med stor sannolikhet mycket nära sanningen. Man kan önska sig en mer vetenskaplig undersökning men siffrorna visar ändå så klart att det är hög tid att stoppa användningen av dubbdäck och använda pengarna till bättre vägunderhåll.
I södra Sverige har man ett fåtal dagar med isiga vägbanor då dubbarna skulle göra viss nytta. Resten av dagarna sliter de bara asfalt. Har man slitna dubbar så blir totala friktionen mot marken avsevärt sämre beroende dels på de ”glatta” dubbarna och dels på att gummit i däcken är hårdare och inte suger fast i underlaget så som friktionsdäcken gör.
Jag har själv gjort ett enklare jämförande prov där jag med mina friktionsdäck lätt åkte uppför en isig backe medan en bil av samma märke och typ med dubbdäck behövde tre försök för att komma upp.
Nu är det dags att stoppa dubbdäcken och om det inte går så beskatta dubbarna med 50 kronor/styck!