När ska man få chans att integreras?

"På Ekenäs saknas det bibliotek och en bra miljö där eleverna kan sitta och studera, kanske beroende på att elever som studerar SFI läser för- eller eftermiddag och sällan är i lokalerna hela dagen" skriver insändarskribenten.

"Det är viktigt för integrationen att människor som läser svenska som andraspråk får möjlighet att träffa både andra elever och vuxna som pratar god svenska under skoldagen" skriver insändarskribenten.

"Det är viktigt för integrationen att människor som läser svenska som andraspråk får möjlighet att träffa både andra elever och vuxna som pratar god svenska under skoldagen" skriver insändarskribenten.

Foto: FREDRIK PERSSON / TT

Insändare2022-10-28 19:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vuxenutbildningen har verksamhet på tre olika platser i kommunen, Carlsunds utbildningscentrum, Platengymnasiet och Ekenäs. Idag ligger endast vuxenutbildning i svenska för invandrare, SFI, på Ekenäs och när eleverna sedan läser vidare kurser på grundläggande nivå byter de till Platengymnasiet.

På Platengymnasiet där kurser på grundläggande- och gymnasienivå nivå bedrivs nu, finns allt som behövs för att bedriva utbildning, bibliotek med studieplatser, en speciallärare, studie- och yrkesvägledare finns ofta på plats och en studiestödjare som hjälper eleverna med att till exempel söka CSN, vilket är svårt om man inte kan språket så bra.

Nu ska kurser på grundläggande nivå flytta ner till Ekenäs, där bibliotek med studieplatser med mera, kommer att saknas. Många elever som läser på grundläggande nivå är i skolan hela dagarna och utnyttjar biblioteket för att studera mellan lektionspassen. På Ekenäs saknas det bibliotek och en bra miljö där eleverna kan sitta och studera, kanske beroende på att elever som studerar SFI läser för- eller eftermiddag och sällan är i lokalerna hela dagen. 

Det är viktigt för integrationen att människor som läser svenska som andraspråk får möjlighet att träffa både andra elever och vuxna som pratar god svenska under skoldagen, då många vuxna inte har någon annan att prata svenska med efter skoldagen. Det är också viktigt att de har lätt att få kontakt med andra elever som läser gymnasiekurser inom komvux. 

Hur ska de annars veta vad de strävar mot? Nu blir många fast nere på Ekenäs under flera år, då SFI kan ta många år att läsa om man har tidigare kort utbildningsbakgrund. Grundläggande nivå tar sedan ytterligare 1-2 år att läsa. Många kommer att sitta fast nere på Ekenäs i många många år, på en plats som inte är byggd för att vara en skola och där mycket av den service eleverna nu är vana vid saknas. De kommer troligen inte heller att känna sig så integrerade där. 

Hur länge ska man vara i Sverige innan får chans att integreras? På grundläggande nivå tar vi också emot elever som kommer från IM men som inte har nått så långt i språket att de börjat ett gymnasieprogram inom ungdomsskolan innan de fyllt 20 år. De är vana vid att ha andra ungdomar omkring sig. Hur kommer de att trivas under sin skoldag? Att trivas i skolan är viktigt om man ska nå resultat!