"Måste Platen ha pengar till sitt skrytbygge?"

Höjningar av avgifter för parkeringar och garage i Platens områden upprör insändarskribenten

Höjningar av avgifter för parkeringar och garage i Platens områden upprör insändarskribenten

Foto: Lina Handberg

Insändare2024-08-29 20:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Väl in i månaden har nu Platen sänt ut hyresavierna för september och, föga förvånande, har man vidhållit höjningen på parkeringar och garage trots att många påpekat att detta är i strid mot gällande lagstiftning. Från styrelsen har dess ordföranden omtalat att det är ok och att man har stort förtroende för dess VD trots dessa lagvridigheter. 

Att ordföranden uttalar sig så kan man förstå när han i en tidigare insändare säger att höjningen är ok eftersom det inte finns någon process i hyresnämnden. Verklighet är att det aldrig kan bli någon process i hyresnämnden eftersom hyresnämnden enbart prövar uppsägningar som det är tvist om. Eftersom Platen höjt utan uppsägningar kan det således aldrig bli någon prövning i hyresnämnden!

Bra om man tar reda på fakta innan man uttalar sig. Det känns besynnerligt att folkvalda i styrelsen accepterar dessa höjningar och mest förvånade är att den röda sidan, som gärna vill framstå att de företräder de svaga i samhället, men nu, som hyresvärdar, är det ok att köra över dem! Att moderaterna lägger flera skandaler på rad förvånar nog också många borgerliga väljare. 

Varför då denna desperata åtgärd. Den naturliga förklaringen på detta är naturligtvis att man måste har pengar till det onödiga skrytbygget av nytt kontor och personalutrymmen på Vintergatan. 165 000 000 kronor (29 000 kr/hyresgäst) måste finansieras och det får hyresgästerna bekosta. Många av dessa hyresgäster har bortåt 75 år gamla kök och badrum och där planeras ingenting. 

Varför man envisas med detta skrytbygge är förvånande. Lika förvånande är att ordföranden upplyser om att man har personalen utbredd på hela staden. Men herregud – det är där man har sina kunder!

I tidigare organisation var honnörsordet att vara nära kunden för snabb service, trygghet, harmoni och sociala kontakter mellan företag och kund. Närheten till kunden innebar också att personalen hade en överblick på störningar och skadegörelser och vem som gjort den. Platen åtnjöt då mycket hög kundnöjdhet vilket nu verkar vara kraftigt dalande.

Platens Fort Knoxbygge innebär också kraftiga fördyringar inom förvaltningen. Ett exempel är att i tidigare organisation var personalen på plats klockan 7.00 och började jobba. Nu ska de till nya huset och därifrån transportera sig till exempelvis Charlottenborg. Sedan ska de åka till huset för frukost och därefter tillbaka till Charlottenborg igen. Likadant vid luncherna och vid arbetstidens slut. Här ryker timmar varje dag som skulle kunna användas för skötsel och kundvård i stället. Platen nonchalans mot sina kunder visar sig även då man ibland ringer när det är en halvtimma kvar av telefontiden och får ett svar från en automatisk telefonsvarare att ”kvoten är fylld återkom”. Man har således bestämt att man tar enbart emot ett visst antal felanmälningar oavsett digniteten av dessa!

Företagets anseende hos personal och kunder är på nollnivå och någonting måste göras när ambitionen inte verkar finnas. Det enda rätta måste vara att snarast göra om Platen till ett aktiebolag och sätta in en professionell styrelse.

Desillusionerad kommunmedborgare

Fotnot: Företrädare för Bostadsstiftelsen Platen har getts möjlighet att besvara kritiken men valt att avstå.