Lokala handlare måste anpassa sig till marknaden

Det kommer alltid att finnas behov av fysiska butiker för varor och tjänster, menar skribenten i en kommentar till Mats Bengtssons krönika: "När ska nära-tänket komma även för klädköp?" (26/9).

Själv handlar jag inte lika mycket på nätet längre, det har blivit för dyrt många gånger, menar skribenten.

Själv handlar jag inte lika mycket på nätet längre, det har blivit för dyrt många gånger, menar skribenten.

Foto: Anders Törnström

Insändare2020-09-29 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det finns en enkel förklaring till butiksdöden i våra Svenska småstäder: Kan inte lokala handlare anpassa sig till marknaden får man lägga ned eller satsa på annan verksamhet. Den här debatten har rasat till och från under 50 år i media, alltså långt innan folk hade en aning om vad näthandel är. Förut var postorderföretagen och stora köpcenter bovarna, nu är det näthandeln.

Själv handlar jag inte lika mycket på nätet längre, det har blivit för dyrt många gånger. Frakt och tull, staten hugger till med höga avgifter på försändelser utanför EU, det var där man kunde få lite för slantarna tidigare. Beställa hem mat från livsmedelsaffärer, fungerar inte heller om budgeten är begränsad, höga priser jämfört med i butiken och leveransavgift. Allt är inte billigt på ”nätet” snarare tvärtom många gånger.

Sedan finns det gott om produkter som inte går att köpa lokalt, eller har alldeles för hög prisbild jämfört med övriga marknaden. Försök att till exempel hitta herrkläder i stora storlekar, då är det nätet eller en tur till städerna omkring oss som gäller. Det finns mycket som kreativa handlare skulle kunna konkurrera med när det gäller utbud och service. Förr eller senare ser någon entreprenör att det finns både behov och förtjänstmöjligheter, men då måste den lokala marknaden vara tillräcklig.

Det kommer alltid att finnas behov av fysiska butiker för varor och tjänster, butiksdöden har gått i vågor, snarare konjunkturen som styrt än drastiska förändringar i folks köpvanor. Den lokala butiken har trots allt ett stort övertag näthandeln inte kan erbjuda, snabb omedelbar service till kunderna, och en personlig kontakt med fackmän. Men då krävs det handlare som har koll på marknaden, och kompetens hos personalen. Vem vill spendera x antal tusenlappar i en butik där personalen är oengagerad och idisslar tuggummi?