Lägg skolorna där tågen kan stanna

Tankar och tillägg till gymnasieutredningen som Lars Stjernkvist skall leda.

Insändarskribenten vill se att gymnasieskolorna läggs längs med befintliga kommunikationer.

Insändarskribenten vill se att gymnasieskolorna läggs längs med befintliga kommunikationer.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2021-03-29 14:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med tanke på artikeln i MVT från lördagen 27 mars "Samverkan mellan de västliga kommunerna". Då kan man börja med att tänka hur alla elever skall komma till och från skolan. 

Lägg skolorna i anslutning till framtidens kommunikation. Jag tänker då i första hand på järnvägen. Skall nya skolor byggas så bygg där tågen kan stanna. 

Skolorna behöver inte nödvändigtvis ligga centralt placerade i städerna. Marken är mycket billigare utanför städerna. Då de flesta måste använda någon form av kommunikationsmedel, inte som för 100 år sedan då ungarna fick gå till skolan och lärarna bodde på skolan. 

Yrkes- och industriprogram kunde läggas där industrin finns nära järnvägen. Exempelvis strax söder om Motala. Mjölby är ju en fin knutpunkt för tåget. Kanske Sommen eller Boxholm. Allmänna gymnasielinjer kan ju finnas på flertalet ställen och så vidare. Summa summarum så placera alla gymnasieskolor utmed vår västliga järnväg från Godegård ner till Tranås. Goda kommunikationer skulle säkert göra gymnasieskolorna mer attraktiva i vår västra del av Östergötland. För stunden har jag inga bra idéer för Vadstena och Ödeshög, men det går nog att lösa.

Och till sist gör skolan till statligt budgetansvar, den skall inte vara beroende av kommunernas budgetar. Med det menar jag inte vem som skall driva själva skolan. Det skall göras av de som utför den bäst utbildningen. Kanske industrin kunde ha både skola och nytta av elevernas produktion och initiativförmåga.