Kalkylen för ishallarna är redan idag missvisande

Beslut om att Motala kommun ska bygga nya ishallar i Varamon är taget. Den största nyttan av byggnationen kommer IFKs bandylag att få.

"Motalas folkvalda avser alltså att satsa minst 300 miljoner och därutöver cirka 20 miljoner i årlig omkostnad för att endast gynna en minimal del av invånarna" skriver insändarskribenten.

"Motalas folkvalda avser alltså att satsa minst 300 miljoner och därutöver cirka 20 miljoner i årlig omkostnad för att endast gynna en minimal del av invånarna" skriver insändarskribenten.

Foto: Privat

Insändare2021-11-29 15:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hockeyn har ju en väl fungerande anläggning och skrinnarna får inte någon bana med fullängd. Att byggnationen planeras bli av måste tillskrivas bandylagets frontfigurers högljudda krav, väl utbasunerade genom lokalpressens försorg. MVT har bidragit med stort medialt utrymme till argumentation för en bandyhall. Medias möjlighet att påverka är odiskutabel.

Kostnaden är beräknad till cirka 300 miljoner. Den exakta siffran kommer först vid upphandlingen. Sannolikt kommer inte 300 miljoner att räcka med tanke på den senaste tidens kraftigt stigande priser på drivmedel, energi och byggmaterial. Löneökningar är också att vänta. Några pengar till byggnationen finns ej, kommunen måste öka sin skuldsättning

För de nya ishallarna finns även en kostnadskalkyl, daterad 210827, för kapital- och driftskostnader. En kalkyl som de flesta Motalabor sannolikt varken sett eller hört talas om. Den visar att skattebetalarna årligen kommer få bidra med cirka 20 miljoner. Tyvärr är kalkylen redan idag starkt missvisande bland annat avseende energikostnaderna. Kalkylräntan är endast upptagen till 1,25%. Årliga intäkter (hyresintäkter) är upptagna till 700 000 kronor. Efter de väl tilltagna intäkterna kvarstår minst 20 miljoner för skattebetalarna och bistå med, år efter år. Kostnader som dessutom kommer öka för varje år.

Ett av försvaren från politiskt håll för att bygga nya ishallar är att man kan sälja marken där isidrotten idag finns och möjliggöra byggnation för bostäder. Området ska kallas Kanalstaden. Låter tjusigt! Mindre attraktivt är dock att järnvägen ligger väster om området endast ett stenkast bort i bästa balkongläge.

Motalas folkvalda avser alltså att satsa minst 300 miljoner och därutöver cirka 20 miljoner i årlig omkostnad för att endast gynna en minimal del av invånarna. Ny simhall är av avsevärt bättre nytta för en betydligt större andel av Motalas befolkning. Men ny simhall får vänta för kommunen låter de osäkra Lalandiaplanerna styra, simhallen ska ju byggas ihop med Lalandia! Om Lalandias nöjesbad kommer att kunna byggas vet vi ej, även domstolens besked att ge grönt ljus för detaljplanen för området Tvättvampen (Jätten) kan ju överklagas.

Det är dags att Motala tar tillbaka förmågan att fatta beslut som gynnar hela befolkning och slutar dansa efter enskilda föreningar och företags egenintressen. Eller är det så att de som skriker högst ska få mest?