Nu har folknykterhetens vecka varit och många har jobbat hårt mot den alkoholnorm som etablerats i vårt land. När det gäller alkoholreklam har den ökat explosionsartat det senaste decenniet. Reklam i sig är inte dåligt, men alkoholreklam behöver på samma sätt som tobaksreklam regleras hårdare för att minska de negativa konsekvenserna för både individ och samhälle. Det finns även en väldigt stark alkoholnorm som utgår från att alla vuxna dricker alkohol och gör det svårt för den som inte vill eller kan dricka alkohol att tacka nej. Det är en norm som styr var, när och hur vi ska dricka alkohol och den skapar förväntningar på hur vi ska bete oss.
Den stora mängden alkoholreklam bidrar till normalisering av alkohol i allt fler sammanhang. Ett sätt att förändra alkoholnormen är att öka tillgängligheten på utbudet av alkoholfritt i nöjeslivet och att garantera fler alkoholfria drycker som ger smakupplevelser utöver de som läsk kan erbjuda. Ett annat sätt är att protestera mot alkoholreklamen. Tidningar behöver annonser för att överleva, men de behöver inte bestå av alkoholreklam. MVT har på senaste tiden inte haft så mycket spritannonser, heder åt er! Skadliga produkter ska inte exponeras utan restriktioner. Oavsett om det handlar om cigaretter eller alkohol.