Icas dubbla måttstockar

Insändare2017-08-23 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ica gör reklam på sina produkter och i tidningen Buffé om sitt miljöarbete. Detta gott och väl.

Men när koldioxiden stiger och mänskligheten står inför sin ödesfråga visavi klimatförändringarna, är det mig obegripligt att Buffé tillsammans med tidningsutskick lägger med en bilaga från resebolaget Ving.

Detta bolag annonserar om långresor med flyg över hela världen. Dessutom till rabatterat pris i Icas namn.

Vad det inte flygandet vi skulle minska på? Vad det inte koldioxiden som skulle minska i atmosfären?

För att få trovärdighet i sitt budskap om en bättre miljö, ska Ica/Buffé omedelbart avbryta samarbetet med Ving.

Det finns bättre och sundare alternativ: Naturskyddsföreningen, Friluftsfrämjandet, Ekoturistföreningen, Cykelfrämjandet, Svenska Turistföreningen och så vidare. Samarbetet med dessa organisationer främjar den inhemska turistnäringen och miljön blir förhoppningsvis även bättre av detta. Och resmålen i Sverige kan man nå med tåg eller cykel eller till fots.