Ökad tillväxt är nödvändig för att kommunen ska kunna betala ut lönerna till kommunens mer än 900 personer och för att vi som kommuninvånare inte ska behöva riskera en ny skattehöjning. Vadstenas fria röst vill se staden växa till 8000 invånare inom fem år. Vi har de senaste åren tappat cirka 200 personer.
Tillväxt står som ett av kommunens övergripande tre målsättningar – men inget politiskt parti anger hur tillväxten ska bedrivas – mer än att bygga flera bostäder. Det måste till offensiva insatser.
Här kommer några förslag på strategiska frågeställningar att beaktas i kommunens marknadsföringsplan:
- Hur kan man utveckla pendelboendet ytterligare – bo i underbara Vadstena, arbeta någon annan stans?
- Hur kan man attrahera företagare/personer att distansjobba med boende bas i kommunen?
- Hur kan man skapa intresse för hemvändare, tillexempel småföretagare, som vill flytta hem för ett bättre boende och bättre miljö för sina barn?
- Hur kan man utveckla ambassadörskonceptet – utse och utbilda personer i kommunen till ambassadörer och säljare av sin stad?
- Hur kan man aktivt hantera omhändertagandet av konkreta förfrågningar från företagare som visarintresse att flytta hit eller företagare som vill växa?
- Hur kan man arbeta aktivt med lediga lokaler och ledig industrimark?
- Hur kan man utveckla kontakterna med universitet och högskolor för etablering av kurser mm i Vadstena?
- Hur kan man öka kännedomen om Vadstena och intresset för Vadstena som bostadsort eller etableringsort med hjälp av de 4 rondellerna utanför Vadstena och en infoskylt vid E4 utanför Ödeshög och en infoskylt i Motala vid R50 före avtaget till Vadstena?
- 2029 skall Europas Kulturhuvudstad utses. Avsätt resurser för en ansökan om att bli Europas kulturhuvudstad?
- Rekrytera en professionell näringslivsutvecklare för aktiv försäljning och marknadsföring av vår stad?
Frågor till kommunens ledning:
- Hur medverkar ni konkret till att skapa tillväxt i kommun kommunen?
- Hur stor är kommunens marknadsföringsbudget för ovanstående marknadsaktiviteter?
- Hur följs marknadsföringsbudgeten upp? Vilka uppföljningsinstrument för ökad tillväxt finns i dagsläget att tillgå i ledningsarbetet?
- Vilket ansvar känner kommundirektören Madeleine Andersson och näringslivschefen Jessica Hallros att ni har när det gäller att hantera den viktigaste uppgiften - nämligen att skapa ökad tillväxt/nya intäkter till kommunen? Finns detta ansvarsområde med i era befattningsbeskrivningar?