Hur ska det gå för lokverkstan?

Det är kanalbolagets prioriteringsordning som vi får vänta på.

Foto: Anders Törnström

Insändare2014-11-13 06:03
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Lokverkstaden i kulturstadsdelen Gamla Motala verkstad är ett gränsdragningsproblem som man inte löser över en natt när kostnaderna för renoveringen av kajen ska fördelas. Motala kommun och Göta kanalbolag är ägare till problemet med läckaget från kanalen. Bolaget prioriterade dockan vid senaste renovering. Kajen som ansluter till Gamla Motala verkstad fick anstå. Kanalbolaget uppskjuter renoveringen av kajen med vetskapen om de kostnader det rör sig om. Ett farligt spel om man inte har gjort de markundersökningar som krävs. Någon renovering av Lokverkstaden kan inte komma på tal så länge kajen är i det skick som den är. Kanalbolaget har driften av kanalen att inrikta sig på. Renoveringsbehovet är ett stort ekonomiskt problem som bolaget har att handskas med. Prioriteringsordningen sker självklart utifrån uppdraget att bevara det blå bandet ur turistsynpunkt och därmed i sjöfartsdugligt skick. Det är alltså kanalbolagets prioriteringsordning som vi får vänta på.

Läs mer om