Jag funderar på vad klubben gjort fel under 50 år. Det har skapats en av länets största klubbar, med alla de faciliteter som en modern båtklubb bör ha. Miljövänlig sophantering, tanktömning, kran som klarar det som hamnen är byggd för. Det finns båtar vi inte klarar, hamnen har sin begränsning. Allt görs ideellt. Klubben erbjuder allt till mycket rimlig kostnad.
Jag kan bara komma till en slutsats, det mesta har gjorts rätt. Nu vill man ersätta klubben med privat aktör eller driva i kommunal regi. Till vilken nytta? Vinstdrivande företag kommer bli en betydligt dyrare lösning och servicen försämras kraftigt. Allt arbete som idag sker ideellt ska lönesättas och kommer då ske under arbetstid vardagar. Sjösättning på helgerna = övertid. För sjösättningsdag krävs minst tre till fyra personer för att klara fyra till sex båtar i timmen. Antalet som sjösätts per timme begränsas av flödet till kranen. Dubbla körsträcken = halvering av antal eller fler traktorer och förare.
Idag kostar det 0 kronor i timmen. Privat aktör = minst 2000kr per timme.
Vid upptagning är det tvättplatsen som begränsar antalet, vi är glada för fyra stycken i timmen. Samma bemanning behövs ändå med dagens förutsättningar. Körtid med traktor är ändå avgörande, det är mer tidsödande att parkera med båt.
De styrande i då? Deras navigationskunskaper har mycket att önska. De hittar inte på sin egen karta.
Utdrag ur ÖP2040: deras karta.
“En viktig del i Motalas framgång bygger på att vi förstärkt våra unika förutsättningar. Vi har utvecklat attraktiva bostadsområden i alla kommundelar och ökat tillgången till sjönära boende. Genom ökad tillgång till båtplatser, anläggningar och verksamheter med koppling till vatten har vi medvetet och konsekvent bevisat vår sjöstads kvaliteter. Med Vätternrundan, världens största motionslopp på cykel – som ankare, har vi utvecklat en evenemangsverksamhet året om av nationell klass. Genom Varamobaden – Nordens största insjöbad – och vår position som Göta kanals huvudstad har vi i samverkan med framgångsrika företag skapat en besöksnäring i Motala med internationell lyskraft. Bidragande är också vårt geografiska läge och en utvecklad infrastruktur med ökad tillgänglighet.”
Hur harmoniserar besluten med ÖP40?
* Ökad tillgång till båtplatser – I Tegelviken vill man istället bygga bostäder och sätta stopp för expansion av cirka 180 båtplatser med tillhörande uppställningsplats (parkering för besökande med trailer saknas i nuläget. De parkeras på gräsytor och utmed Tegelviksvägen). Detta till förmån för ett 30-tal boenden vid stranden. Det fyrvåningshus bakom sjötomterna får ingen tillgång till vattnet i alla fall. Sjönära – Ja fågelvägen. Se istället klubbens förslag med 180 nya platser och en fin allmän badplats på utsidan av piren. DET är i linje med ÖP40.
* Varmobaden – var ska besökare parkera?
* Besöksnäring och levande centrum – kolla själva. Sorgligt. Vad skulle dra turister; åka runt och titta på alla bostäder som ligger vid vattnet, men ett vatten som man som besökare inte kan nå?
Egentligen är jag upprörd så jag skakar och skulle vilja använda ett helt annat språk, men jag har försökt att sansa mig och vara hövlig.
Jag vädjar till de styrande i kommunen, sansa er, lyssna på folket och använd ert sunda förnuft. Ni jobbar ju egentligen åt oss. Läs er egen karta och agera därefter.
Staffan Bergström, Hamnkapten Motala båtklubb Tegelviken