Ge alla möjlighet att parkera i Motala – även utan app

Gäller inte kontanter eller betalkort i Motala när man ska parkera sin bil. Måste man ha app, undrar skribenten.

Ge oss alla utan tillgång till app möjligheten att kunna använda alla automater, menar skribenten.

Ge oss alla utan tillgång till app möjligheten att kunna använda alla automater, menar skribenten.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2020-10-10 12:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu är det tid för de politiker som sitter i den nämnd som ansvarar för parkeringarna i Motala kommun att agera. Som enligt de svar jag fått från vissa av dem: Att det inte har tagits något beslut att parkeringsautomaterna i Motala ska döljas med svarta säckar.  

Kan det vara så illa att det är någon eller några kommunala tjänstemän som har fått avgöra. Under politisk tystnad. Att i Motala gäller inte kontanter eller betalkort.

En förklaring jag fått är att det behövdes översyn på apparaturen. Om viljan funnits att det ska vara möjligt för alla, utöver dem som har tillgång till app och de som inte ämnar skaffa sig detta för att parkera, så hade det, enligt min mening, inte varit några problem om man med samma snabbhet som man täckte automaterna gjort dem dugliga att användas som de är avsedda till.

Bästa kommunpolitiker! Se nu till, snarast, att kontanter och betalkort även i fortsättningen är av samma värde som en app. Ge oss alla utan tillgång till app möjligheten att kunna använda alla automater som finns där vi vill parkera. Utan att behöva bila runt och leta efter en automat som ser ut som den ska.

Leif Cederqvist

Svar:

Kommunen har valt att plocka bort/stänga ned de p-automater som används sällan. Detta är främst automater som avser gatuparkeringar. Det innebär att antalet p-automater har minskats ner men samma betalningsalternativ finns tillgängliga.

Kvar finns automater på alla större parkeringar, Hamnen, Torget, Buntmakaren med flera. Det är relativt kostsamt och svårt att tekniskt kunna tillhandahålla parkeringsköp via automat på så många platser och med god tillgänglighet. Trenden är också tydlig att allt fler använder digitala tjänster vilket gör det allt svårare att motivera kostnaden för att ha så pass många automater. 

Kontanthanteringen i sig är också kostsam och något vi jobbar för att få bort men ändå bibehålla en god service. Det ställs numera också krav på att kontaktfri (blipp) betalning ska gå att genomföra. Detta är väldigt dyrt att få till på våra gamla automater och att köpa så pass många nya är inte rimligt. 

Dan Bernström, enhetschef gata- och park