En ny rapport från företagsnätverket Hagainitiativet visar att aktivt klimatarbete är lönsamt för företag. Bland annat stärker det varumärket, ökar kundlojaliteten och gör det lättare att attrahera kompetent arbetskraft.
Så då är det väl dags att göra sig av med myten att klimatarbete är dyrt och olönsamt? År efter år bekräftas att företagen tycker att klimatomställningen är lönsam. För att klara målen i Parisavtalet måste världen snabbt minska utsläppen av växthusgaser. Därför börjar allt fler företag sätta upp mål om klimatneutralitet.
Men innebär begreppet verkligen alltid noll klimatpåverkan? Att kompensera för en flygresa mellan Sverige och Spanien kostar mellan 60-400 kronor. En för många svenskar liten summa för att rättfärdiga ett beteende som är dåligt för klimatet.
Företagens strävan efter klimatneutralitet är bra mål, men kommunikation är otydlig. Enligt Konsumentverket är klimatneutralitet ofta ett vagt påstående som kan vara såväl vilseledande som förvirrande för konsumenter. Problematiken som döljer sig bakom förvirringen kan delas in i två huvudsakliga kategorier: klimatkompensation och sättet att räkna på utsläppen.
IPCC:s nya rapport visar tydligt att Sverige och världen befinner sig i en klimatkris. Förhoppningen är nu att kommunen sätter upp en klimatfärdplan för att trygga framtiden för våra barn och efterkommande generationer.