Cirkulär trafik behövs för en bättre stadsmiljö

Under några år har korsningar asfalterats och trafikljus reparerats med stora kostnader.

"Sedan är hastighets skylning ganska hysterisk med många inbromsningar, till 30, åter upp till 40 och helt plötsligt ska det var 50 genom en korsning! Även detta ger utsläpp" skriver insändarskribenten.

"Sedan är hastighets skylning ganska hysterisk med många inbromsningar, till 30, åter upp till 40 och helt plötsligt ska det var 50 genom en korsning! Även detta ger utsläpp" skriver insändarskribenten.

Foto: Privat

Insändare2022-03-09 15:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Varför kan inte kommunens trafikansvariga utvecklas i miljötänk och inse att dessa stolpar med tre färger på lamporna är föråldrade och utgör stort miljöproblem med köer av bilar och onödiga utsläpp som följd? En rondell skapar ett bättre flöde än ljusreglerade korsningar då det blir mycket mindre köer och utsläpp.

Ljusreglerade korsningar skapar flera onödiga farliga situationer, dels vänstersväng, eller bilister som inte uppmärksammar rött eller chansar. Dels hindrar väntande bilar i vänster sväng-filen bilar som ska rakt fram för att vänster körfält är för kort.

I en rondell gäller en enkel regel och inga bilar kan korsa körfält eller köra mot rött. Men nu ska inte nya rondeller anläggas med övergångsställen för då är hela funktionen förstörd.

Sedan är hastighets skylning ganska hysterisk med många inbromsningar, till 30, åter upp till 40 och helt plötsligt ska det var 50 genom en korsning! Även detta ger utsläpp. Vill kommunen att en kollisioner mellan bilar ska vara kraftigare i korsningen? Typ i Charlottenborg.

Andra tokiga trafikåtgärder är de breda gång- och cykelbanor som också skapar köer av väntande bilar för att gatan är för smal att mötas på då en del av körbanan är parkering. Mötesbegränsningar vid skolor skapar långa köer av bilar för att bussar ska stanna mellan mötesbegränsningen och skyll nu inte på föräldrar som skjutsar barn till skolan, dessa köer blir efter skoltid också. Vad är då miljönyttan med bussar när det står typ tio bilar och väntar? Trots breda cykelbanor kommer cyklister på gatan.

Bron över Motala ström, vid kraftverket, bör en gångbana tas bort samt att trafikljusen, så kan bron bli dubbelfilig och köerna försvinner. Bron över kanalen som en enkelfilig är en korkad lösning där det finns plats för en bro med två körfält och irritationerna över bilister som inte förstår. De röda och vita pilarna försvinner och så även köer på Borensvägen.

Här är mina förslag på korsningar som bör blir cirkulationsplatser i Motala: Genomfarten/Strandvägen, Genomfarten/Platensgatan, Genomfarten/Östermalmsgatan, Strandvägen/Charlottenborgsleden, Charlottenborgsleden/Östermalmsgatan och RV34/Metallvägen.