Att lösa olika symtom är inte att lösa grundproblemen

Man ska lära sig av sina misstag och se vad det blir för konsekvenser av olika beslut.

"Politikerna i bildningsnämnden får inte se slutresultatet av vad deras beslut blir" skriver insändarskribenten.

"Politikerna i bildningsnämnden får inte se slutresultatet av vad deras beslut blir" skriver insändarskribenten.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Insändare2021-08-26 15:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det har pågått en pandemi i ett och ett halvt år. All personal uppmanas att hålla avstånd. I skolan har vi lärare fått tillsägelse att inte ha personalmöten utan dessa ska vara digitala – vi ska inte vara många vuxna på en gång med tanke på smittrisken. Men hur blir det då för alla elever?

Ska vi inte anpassa undervisningsgrupper till detta? Nej då, 30 elever är utmärkt att ha i samma grupp tydligen. För ekonomin kanske, men inte för pedagogiken och undervisningstillfällena. Barn och unga riskerar ju inte någon smitta, alla elever får nog med tid och alla blir sedda – ingen far illa? Ja, jag vet att kommunen hela tiden måste tänka på hur mycket resurser kostar och det är lärarbrist. Men är inte skolans mål att vi ska få så många elever som möjligt att nå målen.

Politikerna i bildningsnämnden får inte se slutresultatet av vad deras beslut blir. Att lösa olika symtom är inte att lösa grundproblemen! Finns det ingen mobbing i skolorna, finns det inga kränkningar och finns det inga hemmasittare? Och vad händer om vi får in smitta i de stora grupperna?

Är det inte viktigt att alla är friska? Är det inte viktigt att alla har rätt till en bra utbildning? Vi brottas med att få eleverna till skolan för det är undervisningstiden som är viktig! En sak som väl alla vet är att alla människor är olika men har rätt till att nå samma mål. Är lösningen större grupper? Det är vad som sker i praktiken.

Jag förstår inte hur de fortfarande envisas med att säga det har alltid gått bra med stora grupper i undervisningen? Jag förstår inte hur arbetsgivaren kan ta sitt ansvar i tider med pandemi genom att utöka klasserna och att införa mer trängsel när de i stället borde rigga för en smittsäkermiljö!
Inte ens om rådande pandemi tar slut idag kan vi hantera stora grupper i skolan. Det krävs fler lärare per grupp och det är brist på lärare. Arbetsbelastningen ökar per lärare eftersom efterarbetet blir större av många elever per grupp. Det handlar om lärares och elevers rätt till en god arbetsmiljö!