I MVT 11 februari rapporterades att Motala kommun avser införa nya parkeringstaxor. Därefter har kommunfullmäktige den 13 februari beslutat godkänna de nya avgifterna. Enligt Caroline Unéus, ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, behöver kommunen ”hämta in” 54 miljoner och att p-avgifterna är en del i det.
Min minnesbild från mångårig tjänstgöring inom kommunal ekonomi är att syftet med parkeringsavgifterna består i behovet att få omsättning på parkeringsplatserna. Det är inte meningen att avgifterna ska ses som en metod att hämta hem pengar till kommunkassan. Den kommunala parkeringsverksamheten går inte heller att jämföra med andra offentliga serviceverksamheter, t.ex. va-verksamheten, där taxan grundas på självkostnadsprincipen.
Kommunen har kostnader för övervakning mm så att parkeringen fungerar såsom avsett. Samtidigt inhämtas felparkeringsavgifter, som är en bestraffningsåtgärd. Inte heller här finns något stöd för att planerat balansera kostnader mot intäkter.
Själv är jag en flitig bussresenär och tar bara bilen när så krävs. När jag parkerar i Motalas centrum betalar jag avgiften med hjälp av en app och detta fungerar utmärkt. Den planerade avgiftshöjningen i Motala centrum är inte ett nämnvärt problem för mig men kanske för andra och en negativ signal för ett redan prövat näringsliv i centrum.
Enligt rykten finns planer på att avgiftsbelägga parkering i stadens friluftsområden. Att det kan behövas styrning via parkeringsavgifter nära Varamon kan vara vettigt. Om kommunen i något slags rättvisa avser att även avgiftsbelägga parkeringsplatserna vid Rossnäsbadet och boulebanan tycker jag att detta är fel. Där är inte sådan trängsel att avgifter är motiverade.
Hans Skogsfors, Motala