Den senaste tidens debatt om elitlagens betydelse bör granskas på djupet. Det räcker inte med att påstå att reklamvärdet är av stor betydelse eller att de är så viktigt för folkhälsan och ungdomsverksamheten. Ett reklamvärde är mycket svårt att mäta och kan därför ifrågasättas.
Ger det god reklam att ha ett elitlag i speedway som år efter år ropar på ekonomisk hjälp från kommunen? Ger det god reklam att ha ett elitlag i bandy som år efter år skriker högljutt i media om att kommunen måste investera hundratals miljoner för att de ska få fortsätta att spela på elitnivå? Är det sant att elitlagen bidrar med skattemedel till kommunens kassa?
Piraterna Speedway AB (org nr 556791-1572) har t ex under åren 2017 – 2022 redovisat stora minusresultat i boksluten alla år utom år 2020. År 2022 redovisar de att de endast har en person anställd och en personalkostnad om 397 000 kr. Bolaget är registrerat för moms och F-skatt. F-skatt betyder att de betalar in arbetsgivaravgifter och personalskatt till Skatteverket. Den enda skatt som tillfaller kommunen är personalskatten om den anställde är skriven i kommunen.
År 2022 fanns det bara en anställd så frågan blir då med automatik: Hur avlönas alla förare? Får de vinstpengar eller premier eller hur går det till och redovisas över huvud taget någon skatt för förarnas ersättningar? Det är på tiden att Piraterna öppet redovisar detta nu är de åter igen begär stöd från kommunen genom sänkt hyra. Får de inte som de vill, det vill säga sänkt hyra, tänker de inte fortsätta att leka i Motalas sandlåda. Då är vi inte med längre säger de och pekar på andra sandlådor att leka i.
IFK Motala Bandy Klubb (org nr 802419-3370) drivs i föreningsform varför tillgången till ekonomisk fakta är begränsad. Föreningen har dock aldrig varit registrerad för vare sig moms eller F-skatt. Frågan blir därför densamma som för speedwaylaget: Hur och i vilken form får spelarna sina ersättningar? De spelar sannolikt inte gratis, det brukar inte elitidrottare göra.
Jag vill påstå att både bandyns och speedwayens företrädare i Motala beter sig som bortskämda småbarn som skriker och stampar i golvet när de inte får som de vill. Bandypojkarna måste få en ny ishall för alla deras kompisar har fått en! Speedwaypojkarna hotar med att de kommer göra sandkakor i en annan sandlåda lite längre bort om de inte får sänkt hyra.
Folkhälsa och gott rykte skapas genom breda och jämlika satsningar. Inte genom att tillgodose krav från gnälliga elitlag.
Ekonom & friskvårdsterapeut