Alla måste kunna betala på sitt sätt

Insändarskribenten kritiserar kommunens inställning till personer som inte kan betala sin parkering med de digitala tjänsterna.

Insändarskribenten kritiserar kommunens inställning till personer som inte kan betala sin parkering med de digitala tjänsterna.

Foto: Andreas Ekström

Insändare2021-11-19 11:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I MVT den fjärde november var ett reportage om Hamnparkeringen där parkeringsautomaten är trasig sedan en längre tid. Det talas om påverkan för näringsidkare i området, på grund av svårighet med att lösa parkering, vilket exemplifieras med tre äldre personer 77, 75 och 62 år som alla hade svårt med mobilens appar och sms med följd att p-böter utfärdades. 

När den ansvarige tjänstemannen ser inga problem, istället ser han det som självklart, även om vissa har svårt med de nya systemen.

Det vore klädsamt om kommunala tjänstemän kunde inse att många äldre har svårt med nya mobiler och datorer och framförallt inte använda ett språk som fördummar och förminskar äldre människor.