Det är ofta som äldreomsorgen och enskilda boenden får kritik i media. Så har också skett i Motala och främst boendet Nämndemansgatan som Attendo nyligen tog över. Det är viktigt att omsorgen diskuteras och att problem kommer upp till ytan. Samtidigt är det angeläget att media och politiker ger en nyanserad bild av situationen och att problem sätts i ett sammanhang. Det är enbart när alla aktörer arbetar mot samma mål som vi kan få den bästa omsorgen för de äldre.
Först och främst: vi kan konstatera att det varit en hel del problem kring uppstarten av boendet Nämndemansgatan – vilket vi på Attendo har ett ansvar för och som vi arbetar för att förbättra. Vi har till exempel förbättrat sjuksköterskeplaneringen, vi arbetar med att förbättra måltidsmiljön och att maten vi serverar är variationsrik och att det finns flera alternativ. I samband med verksamhetsförändringen kommer vi att rekrytera mer personal. Det pågår kontinuerligt ett arbete med att förbättra verksamheten och dit når vi om vi samarbetar och har ett genuint engagemang från alla håll.
Vi kan samtidigt konstatera att förutsättningarna som bestäms av kommunen inte varit de bästa när vi skulle ta över - det saknades möbler som kommunen hade ansvar för, kommunenens sjuksköterskeorganisation hade inte de rätta förutsättningar att kunna sköta uppdraget åt Attendo och det fanns brister i kommunens kommunikation inom organisationen och med oss som utförare.
I dagsläget har vi på Attendo en bra dialog med kommunen och verksamheten fungerar mycket bättre. En tät dialog och samverkan är avgörande för att verksamheten ska fungera väl.
Nämndemansgatan är ett omtyckt boende med fina lokaler och engagerade medarbetare. Det finns fortfarande mycket vi kan göra bättre och vi kommer inte ge oss förrän vi har nöjdast boende i kommunen.