Lurade bankkunder skyddas – trots vĂ„rdslöshet

Åtta bankkunder som var grovt vĂ„rdslösa med sina koder, och utsattes för bedrĂ€gerier, ska fĂ„ ersĂ€ttning frĂ„n banken med nĂ€stan hela beloppet. Det har AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mnden (ARN) bestĂ€mt, med hĂ€nvisning till en HD-dom.

Den som blir utsatt för bedrÀgeri efter att ha varit vÄrdslös med nÄgon kod ska i de flesta fall fÄ ersÀttning med nÀstan hela beloppet frÄn banken. Arkivbild.

Den som blir utsatt för bedrÀgeri efter att ha varit vÄrdslös med nÄgon kod ska i de flesta fall fÄ ersÀttning med nÀstan hela beloppet frÄn banken. Arkivbild.

Foto: TT

Konsument2022-11-09 12:06

Bara om bankkunden agerat "sÀrskilt klandervÀrt" fÄr hen stÄ för hela förlusten efter ett bedrÀgeri dÀr en bankkod, eller kod till bank-ID, lÀmnats ut.

Den som endast varit grovt vĂ„rdslös, men inte "klandervĂ€rd", fĂ„r sjĂ€lv stĂ„ för 12 000 kronor. Resten ska tĂ€ckas av banken.

TillÀmpar dom

Det framgÄr av ett beslut frÄn Högsta domstolen (HD) i juni. Nu har ARN tillÀmpat HD:s bedömning i praktiken.

Åtta av nio prövade fall gick till bankkundernas fördel, trots att de varit vĂ„rdslösa med koderna.

"Bara i ett fall har banken bevisat att konsumenten med avsikt lÀmnade ut koder till en obehörig person, samtidigt som konsumenten hade anledning att misstÀnka att det fanns stor risk för obehöriga uttag", sÀger Marcus Isgren, chef för ARN, i ett pressmeddelande.

Marcus Isgren framhÄller att det Àr svÄrt att dra grÀnsen mellan de olika graderna av oaktsamhet.

Bankkunder som lurats utan att ha varit grovt vÄrdslösa, men ÀndÄ inte skyddat sina koder och liknande, fÄr stÄ för 400 kronor av förlusten. Banken ska tÀcka resten.

FrÄn fall till fall

Bankföreningen vÀlkomnar ARN:s beslut, som anses underlÀtta bankernas egna prövningar i Àrenden dÀr kunder drabbats av bedrÀgeri.

ARN har gjort tydligt att "ansvaret fÄr avgöras efter en nyanserad helhetsbedömning av omstÀndigheter i varje enskilt fall", sÀger Hans Lindberg, vd pÄ Bankföreningen, i ett skriftligt uttalande till TT.

Fakta: SÄ skyddar du dig mot bedrÀgerier

LÀmna aldrig ut privata uppgifter till nÄgon som du inte kÀnner.

Logga aldrig in pÄ ditt bank-id efter uppmaning frÄn nÄgon utomstÄende.

Om nÄgot verkar för bra för att vara sant, Àr det förmodligen sÄ det Àr.

Var alltid kritisk och skicka aldrig pengar till personer som du inte har trÀffat.

Kontakta sjÀlv den myndighet, bank eller företag som avsÀndaren eller den som ringer pÄstÄr sig representera.

Gör en polisanmÀlan.

KÀlla: SSF Stöldskyddsföreningen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!