Bara om bankkunden agerat "sÀrskilt klandervÀrt" fÄr hen stÄ för hela förlusten efter ett bedrÀgeri dÀr en bankkod, eller kod till bank-ID, lÀmnats ut.
Den som endast varit grovt vÄrdslös, men inte "klandervÀrd", fÄr sjÀlv stÄ för 12 000 kronor. Resten ska tÀckas av banken.
TillÀmpar dom
Det framgÄr av ett beslut frÄn Högsta domstolen (HD) i juni. Nu har ARN tillÀmpat HD:s bedömning i praktiken.
à tta av nio prövade fall gick till bankkundernas fördel, trots att de varit vÄrdslösa med koderna.
"Bara i ett fall har banken bevisat att konsumenten med avsikt lÀmnade ut koder till en obehörig person, samtidigt som konsumenten hade anledning att misstÀnka att det fanns stor risk för obehöriga uttag", sÀger Marcus Isgren, chef för ARN, i ett pressmeddelande.
Marcus Isgren framhÄller att det Àr svÄrt att dra grÀnsen mellan de olika graderna av oaktsamhet.
Bankkunder som lurats utan att ha varit grovt vÄrdslösa, men ÀndÄ inte skyddat sina koder och liknande, fÄr stÄ för 400 kronor av förlusten. Banken ska tÀcka resten.
FrÄn fall till fall
Bankföreningen vÀlkomnar ARN:s beslut, som anses underlÀtta bankernas egna prövningar i Àrenden dÀr kunder drabbats av bedrÀgeri.
ARN har gjort tydligt att "ansvaret fÄr avgöras efter en nyanserad helhetsbedömning av omstÀndigheter i varje enskilt fall", sÀger Hans Lindberg, vd pÄ Bankföreningen, i ett skriftligt uttalande till TT.