Regeringen presenterade pĂ„ onsdagen ett förslag till stöd till de som drabbats av höga elpriser. Men det dröjer innan nĂ„gra pengar kommer. Ăn sĂ„ lĂ€nge Ă€r ingenting beslutat, och det Ă€r heller inte klart hur mycket du fĂ„r, hur utbetalningen ska ske eller nĂ€r pengarna kommer.
Men nu sitter mĂ„nga med skyhöga elrĂ€kningar för december som ska betalas. Om det inte gĂ„r ihop â hur gör man? Kontakta oss, sĂ„ hjĂ€lper vi till, lovar nu elbolagen.
ââVĂ„r inriktning Ă€r att göra allt vad vi kan för att hjĂ€lpa kunderna, sĂ€ger Marcus Eriksson, operativ chef för kundservice hos statliga Vattenfall.
Han berÀttar att kunder kan fÄ hjÀlp att klara av rÀkningen, exempelvis genom att dela upp den och fÄ anstÄnd med vissa delar. Det handlar om "anpassade lösningar utefter behov och rÄdande omstÀndigheter", enligt Vattenfall, men mer exakt vad det innebÀr kan han inte sÀga.
Betalningshistoriken avgör
ââVi tittar pĂ„ betalningshistoria, tidigare beviljade anstĂ„nd och avbetalningsplaner. Vi gör en helhetsbedömning, sĂ€ger han.
Lotta Aronsson, prisexpert pĂ„ elbolaget Eon, försĂ€krar ocksĂ„ att de gör vad de kan för att hjĂ€lpa kunder som nu hamnar i knipa. Ăven Per-Oscar Hedman, kommunikationschef pĂ„ Fortum, lovar att de ska försöka hjĂ€lpa kunder som fĂ„r problem.
OcksÄ de uppger att varje fall prövas individuellt. Den som tidigare varit sen med betalningen eller haft problem med en avbetalningsplan kanske inte kan fÄ dela upp sin rÀkning.
ââVi gör en individuell bedömning. Det Ă€r möjligt att fĂ„ vĂ€nta med betalning. Men man mĂ„ste ocksĂ„ tĂ€nka lĂ„ngsiktigt, det kommer ju en ny elrĂ€kning, sĂ€ger Lotta Aronsson.
ââMan ska ha betalt sina senaste fakturor i tid, sĂ€ger Per-Oscar Hedman, och förklarar att Ă€nnu har det inte varit nĂ„gon anstormning av kunder hos Fortum som vill dela upp sina rĂ€kningar.
För den som behöver diskutera uppdelning av fakturan gÀller det dock att vara snabb. En uppgörelse med elbolaget mÄste göras innan rÀkningen förfaller till betalning.
ââMitt rĂ„d Ă€r att kontakta oss sĂ„ tidigt som möjligt, sĂ€ger Marcus Eriksson.
LÄnga köer
Men det kan bli bÄde svÄrt och tidsödande. Vattenfall uppger att sedan december Àr det betydligt fler kunder som kontaktar dem, och hos Fortum har antalet kunder som vill komma i kontakt med kundtjÀnsten fördubblats sedan elpriserna började stiga sÄ kraftigt.
MÄnga vill prata om sin elrÀkning, men ocksÄ vad som kan göras för att minska förbrukningen och Àndra elavtalet, enligt bolagen. Det gör att det blir lÄnga köer till kundtjÀnsten.
Den som inte kan betala rÀkningen nu behöver dock inte vara orolig för att elen stÀngs av direkt. Det Àr en lÄng process dit, som styrs av ellagen, förklarar bÄde Marcus Eriksson och Lotta Aronsson.
ââDet Ă€r sju olika steg, med flera pĂ„minnelser, inkassokrav, delgivning och underrĂ€ttelser till socialnĂ€mnden. Och man stĂ€nger inte av elen för nĂ„gon tusenlapp, sĂ€ger Lotta Aronsson.
ââTack och lov Ă€r det vĂ€ldigt sĂ€llsynt att elen stĂ€ngs av, sĂ€ger Markus Eriksson.