Prishöjning sänker Hövdings försäljning

Hövding, tillverkare av uppblåsbara cykelhjälmar, har med hjälp av prishöjningar fått upp bruttomarginalen. Men det slår mot försäljningen.

Kraftigt minskad försäljning för Hövding, som tillverkar uppblåsbara cykelhjälmar. Arkivbild

Kraftigt minskad försäljning för Hövding, som tillverkar uppblåsbara cykelhjälmar. Arkivbild

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi2021-10-22 10:27

Bolaget redovisar en förlust före skatt på 1,8 miljoner kronor för årets tredje kvartal. Det kan jämföras med förlusten på 8,1 miljoner under motsvarande kvartal ett år tidigare.

Nettoomsättningen sjunker samtidigt med 9 procent till 41,2 miljoner, ned från 45,3 miljoner kronor. Försäljningsvolymen under kvartal tre föll 18 procent till 23 323 stycken, ned från 28 586 stycken ett år tidigare.

Bolaget tar i rapporten fasta på att bruttomarginalen – intäkterna minus kostnaderna för sålda varor – lyfte till 35 procent enligt rapporten. Under motsvarande kvartal i fjol låg bruttomarginalen på 24 procent.

"Den ökande bruttomarginalen är relaterad till justeringen av det rekommenderade konsumentpriset, som nu är fullt ut implementerat, såväl som sänkta kostnader", skriver vd Fredrik Carling i en kommentar.

"Dyrare frakt fortsätter att vara en utmaning men överstiger inte de förbättringar som gjorts under kvartalet", tillägger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!