LÀgre lönsamhet pressar Volvo-aktien

Det blev bÄde försÀljnings- och vinstrekord i tredje kvartalet för lastbilsjÀtten AB Volvo och orderingÄngen ökar. Men det sker till priset av lÀgre lönsamhet. Och pÄ börsen var det tummen ned, med ett kursfall för Volvos aktie pÄ drygt 4 procent.

AB Volvos vd Martin Lundstedt har medvetet valt att lÄta marginalerna gÄ ner för lastbilsjÀtten för att vinna marknadsandelar och tillgodose ökad efterfrÄgan pÄ produkter och service bland kunder. Arkivbild

AB Volvos vd Martin Lundstedt har medvetet valt att lÄta marginalerna gÄ ner för lastbilsjÀtten för att vinna marknadsandelar och tillgodose ökad efterfrÄgan pÄ produkter och service bland kunder. Arkivbild

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Ekonomi2022-10-20 07:50

AB Volvos rörelsemarginal sjunker till 10,3 procent i tredje kvartalet, ned frÄn 11 procent ett Är tidigare. Och analytiker hade i snitt rÀknat med att det skulle bli en nÄgot högre marginal.

"Ett mycket medvetet val"

Ökad efterfrĂ„gan och en ambition att hjĂ€lpa kunderna fĂ„ den utrustning och service de vill ha ligger bakom utvecklingen enligt Martin Lundstedt.

– Det Ă€r ett mycket medvetet val, sĂ€ger han.

– NĂ€r man prioriterar detta i ett sĂ„ anstrĂ€ngt lĂ€ge som det Ă€r nu kommer de sista bilarna som kommer ut att komma ut med högre kostnader, tillĂ€gger han.

En annan faktor som bidrar till att dra ned marginalen handlar om att Volvo valt att svara pÄ kompensationsbehov hos underleverantörer pÄ grund av bland annat högre energipriser, enligt Volvochefen.

– RekordomsĂ€ttning, rekordresultat, nĂ„got utspĂ€dd marginal. Men Ă„ andra sidan, med den marginalen, ett jĂ€ttestarkt kassaflöde och dĂ€rmed stĂ€rkt finansiell position. Och en avkastning pĂ„ sysselsatt kapital som Ă€r över 27 procent, som Ă€r en siffra som gör att man kan jĂ€mföra sig med de allra bĂ€sta verkstadsbolagen, sĂ€ger Lundstedt.

"Betydande osÀkerhet"

I kvartalsrapporten levererar Volvo Àven en första prognos för 2023. Volvo rÀknar med en oförÀndrad marknad i Europa och Nordamerika och nÄgot fler registrerade fordon i Kina och Indien nÀsta Är.

Fast det Àr en prognos prÀglad av stor osÀkerhet.

“Marknadsprognoserna baseras pĂ„ nuvarande visibilitet, vilken Ă€r lĂ„g och behĂ€ftad med betydande osĂ€kerhet”, skriver Volvo i rapporten.

– Kostnadstrycket har ju kommit snabbt och lite oförutsett. Det Ă€r svĂ„rt att hantera allting, sĂ€ger Lundstedt.

– Vi har en balans i det systemet just nu och vi behöver fortsĂ€tta jobba med det under kommande kvartal ocksĂ„, för det Ă€r fortsatt stökigt, tillĂ€gger han.

FrÄn Ulf Kristerssons nytilltrÀdda regering hoppas han fÄ se mer satsningar pÄ vad han kallar Sveriges balansrÀkning i stÀllet för de mer kortsiktiga budgetfrÄgorna.

– Jag tror vi mĂ„ste koncentrera oss mycket mer pĂ„ den svenska balansrĂ€kningen, som jag tycker har varit Ă„sidosatt i flera decennier faktiskt nĂ€r det gĂ€ller infrastruktur, nĂ€r det gĂ€ller energifrĂ„gorna, nĂ€r det gĂ€ller delar av skola och utbildningsvĂ€sendet och nĂ€r det gĂ€ller de digitala framstegen.

"VĂ€ldigt viktiga parametrar"

För att AB Volvo ska kunna fortsĂ€tta fokusera pĂ„ VĂ€stsverige i sina investeringsplaner efterlyser han bland annat bĂ€ttre kraftnĂ€t, mer grön energi och en vĂ€tgas-strategi – för att skapa en infrastruktur för energilagring.

– Det hĂ€r Ă€r vĂ€ldigt viktiga parametrar nĂ€r vi tar stora industribeslut.

Inför lönerörelsen för AB Volvo just nu en dialog med arbetsgivarorganisationerna som ska förhandla fram nya avtal med fackliga motparter till nÀsta Är.

– HĂ€r blir det naturligtvis en grannlaga uppgift för alla nu. HushĂ„llen har en situation med en inflation som Ă€r hög. Men vi fĂ„r samtidigt konstatera att vi haft en lĂ„ng period med en inflation som varit lĂ„g eller obefintlig.

Utrymmet för att kompensera anstÀllda vars köpkraft nu urholkas av inflation och rÀntehöjningar begrÀnsas ocksÄ av att den lÄngsiktiga svenska konkurrenskraften pÄverkas av hur mycket lönerna höjs, enligt Lundstedt.

TT: Du Àr sjÀlv en av de mest vÀlavlönade i svensk industri. Kommer du kompensera för inflation nÀr du förhandlar din lön?

– Jag förhandlar inte lön. Det Ă€r en situation som beslutas – sjĂ€lvklart av styrelsen – men faktiskt ytterst av bolagsstĂ€mman. SĂ„ det fĂ„r de ta stĂ€llning till.

Fakta: Volvos kvartalsrapport i korthet

Fordonstillverkaren AB Volvo redovisar en vinst före skatt pĂ„ 11 758 miljoner kronor för Ă„rets tredje kvartal. Det kan jĂ€mföras med vinsten pĂ„ 9 433 miljoner kronor under motsvarande kvartal i Ă„r och en snittprognos bland analytiker pĂ„ cirka 11 600 miljoner enligt en sammanstĂ€llning av prognoser gjord av Bloomberg.

Den försvagade kronan hade en positiv pĂ„verkan som berĂ€knas till 2 417 miljoner kronor pĂ„ rörelseresultatet.

NettoomsĂ€ttningen i kvartalet lyfte till rekordhöga 114 917 miljoner kronor, upp frĂ„n 85 258 miljoner.

NettoorderingĂ„ngen lyfte till 64 689 lastbilar, upp frĂ„n 51 118 lastbilar ett Ă„r tidigare, medan leveranserna lyfte till 53 303 lastbilar, upp frĂ„n 43 984 lastbilar.

NĂ€r det gĂ€ller prognosen för helĂ„ret 2023 ligger lastbilsvolymerna i linje med Ă„rets i Europa och Nordamerika, medan det blir en nedjustering för Brasilien. Lastbilsregistreringarna i Kina antas samtidigt öka nĂ€sta Ă„r till totalt 850 000 om man rĂ€knar bĂ„de tunga och medeltunga fordon, upp frĂ„n Ă„rets berĂ€knade 800 000. Även i Indien ser AB Volvo förutsĂ€ttningar för ett lyft till totalt 400 000 fordon, upp frĂ„n cirka 350 000 i Ă„r.

Rörelsemarginalen i tredje kvartalet i Är sjönk till 10,3 procent, ned frÄn 11 procent ett Är tidigare. Volvos mÄl Àr att denna marginal ska ligga över 10 procent över en konjunkturcykel.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!