AB Volvos rörelsemarginal sjunker till 10,3 procent i tredje kvartalet, ned frÄn 11 procent ett Är tidigare. Och analytiker hade i snitt rÀknat med att det skulle bli en nÄgot högre marginal.
"Ett mycket medvetet val"
Ăkad efterfrĂ„gan och en ambition att hjĂ€lpa kunderna fĂ„ den utrustning och service de vill ha ligger bakom utvecklingen enligt Martin Lundstedt.
ââDet Ă€r ett mycket medvetet val, sĂ€ger han.
ââNĂ€r man prioriterar detta i ett sĂ„ anstrĂ€ngt lĂ€ge som det Ă€r nu kommer de sista bilarna som kommer ut att komma ut med högre kostnader, tillĂ€gger han.
En annan faktor som bidrar till att dra ned marginalen handlar om att Volvo valt att svara pÄ kompensationsbehov hos underleverantörer pÄ grund av bland annat högre energipriser, enligt Volvochefen.
ââRekordomsĂ€ttning, rekordresultat, nĂ„got utspĂ€dd marginal. Men Ă„ andra sidan, med den marginalen, ett jĂ€ttestarkt kassaflöde och dĂ€rmed stĂ€rkt finansiell position. Och en avkastning pĂ„ sysselsatt kapital som Ă€r över 27 procent, som Ă€r en siffra som gör att man kan jĂ€mföra sig med de allra bĂ€sta verkstadsbolagen, sĂ€ger Lundstedt.
"Betydande osÀkerhet"
I kvartalsrapporten levererar Volvo Àven en första prognos för 2023. Volvo rÀknar med en oförÀndrad marknad i Europa och Nordamerika och nÄgot fler registrerade fordon i Kina och Indien nÀsta Är.
Fast det Àr en prognos prÀglad av stor osÀkerhet.
âMarknadsprognoserna baseras pĂ„ nuvarande visibilitet, vilken Ă€r lĂ„g och behĂ€ftad med betydande osĂ€kerhetâ, skriver Volvo i rapporten.
ââKostnadstrycket har ju kommit snabbt och lite oförutsett. Det Ă€r svĂ„rt att hantera allting, sĂ€ger Lundstedt.
ââVi har en balans i det systemet just nu och vi behöver fortsĂ€tta jobba med det under kommande kvartal ocksĂ„, för det Ă€r fortsatt stökigt, tillĂ€gger han.
FrÄn Ulf Kristerssons nytilltrÀdda regering hoppas han fÄ se mer satsningar pÄ vad han kallar Sveriges balansrÀkning i stÀllet för de mer kortsiktiga budgetfrÄgorna.
ââJag tror vi mĂ„ste koncentrera oss mycket mer pĂ„ den svenska balansrĂ€kningen, som jag tycker har varit Ă„sidosatt i flera decennier faktiskt nĂ€r det gĂ€ller infrastruktur, nĂ€r det gĂ€ller energifrĂ„gorna, nĂ€r det gĂ€ller delar av skola och utbildningsvĂ€sendet och nĂ€r det gĂ€ller de digitala framstegen.
"VĂ€ldigt viktiga parametrar"
För att AB Volvo ska kunna fortsĂ€tta fokusera pĂ„ VĂ€stsverige i sina investeringsplaner efterlyser han bland annat bĂ€ttre kraftnĂ€t, mer grön energi och en vĂ€tgas-strategi â för att skapa en infrastruktur för energilagring.
ââDet hĂ€r Ă€r vĂ€ldigt viktiga parametrar nĂ€r vi tar stora industribeslut.
Inför lönerörelsen för AB Volvo just nu en dialog med arbetsgivarorganisationerna som ska förhandla fram nya avtal med fackliga motparter till nÀsta Är.
ââHĂ€r blir det naturligtvis en grannlaga uppgift för alla nu. HushĂ„llen har en situation med en inflation som Ă€r hög. Men vi fĂ„r samtidigt konstatera att vi haft en lĂ„ng period med en inflation som varit lĂ„g eller obefintlig.
Utrymmet för att kompensera anstÀllda vars köpkraft nu urholkas av inflation och rÀntehöjningar begrÀnsas ocksÄ av att den lÄngsiktiga svenska konkurrenskraften pÄverkas av hur mycket lönerna höjs, enligt Lundstedt.
TT: Du Àr sjÀlv en av de mest vÀlavlönade i svensk industri. Kommer du kompensera för inflation nÀr du förhandlar din lön?
ââJag förhandlar inte lön. Det Ă€r en situation som beslutas â sjĂ€lvklart av styrelsen â men faktiskt ytterst av bolagsstĂ€mman. SĂ„ det fĂ„r de ta stĂ€llning till.