Dyra viner gav skjuts Ă„t Systembolaget

Det blev ett urstarkt första halvÄr för Systembolaget. Förklaringen stavas fÀrre restaurangbesök och ett fortsatt sug efter exklusiva drycker.

Kö till Systembolaget vid Avicii Arena (dÄvarande Globen) i Stockholm inför pÄskhelgen förra Äret. Systembolaget slussade in kunder under pandemin för att undvika trÀngsel och smittspridning. Arkivbild.

Kö till Systembolaget vid Avicii Arena (dÄvarande Globen) i Stockholm inför pÄskhelgen förra Äret. Systembolaget slussade in kunder under pandemin för att undvika trÀngsel och smittspridning. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi2021-07-16 08:04

Systembolagets försĂ€ljningsvolym uppgick till 283 miljoner liter under första halvĂ„ret, en liten ökning frĂ„n Ă„ret innan. Om försĂ€ljningen blir lika stark fram till Ă„rsskiftet kommer svenskarna nĂ€stan ha köpt tillrĂ€ckligt med alkohol för att fylla Avicii Arena (600 000 kubikmeter).

Med lÀttade restriktioner och Äteröppnade grÀnser lÀr försÀljningen inte nÄ riktigt dit. Systembolaget vÀntar sig en minskad efterfrÄgan resterande delen av Äret.

– Vi hoppas alla pĂ„ att vi kan Ă„tergĂ„ till normallĂ€ge i takt med att restriktionerna lĂ€ttar och det kommer naturligtvis ocksĂ„ att pĂ„verka vĂ„r försĂ€ljning, sĂ€ger Charlotte Hansson, ekonomidirektör pĂ„ Systembolaget.

LĂ€gre konsumtion

TvÀrtemot vad mÄnga tror konsumerade vi mindre alkohol under pandemiÄret 2020 Àn Äret innan, i genomsnitt 8,5 liter ren alkohol per person, enligt Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning.

DĂ€remot rann det till för Systembolaget förra Ă„ret, som sĂ„lde en större andel av all alkohol som konsumerades pĂ„ grund av restaurangrestriktioner och stĂ€ngda grĂ€nser – 76 procent Ă„r 2020 jĂ€mfört med 65 procent Ă„ret innan. Bolaget gjorde dĂ€rmed sitt starkaste försĂ€ljningsĂ„r nĂ„gonsin Ă„r 2020.

Det första halvÄret 2021 har gÄtt bÀttre Àn samma period Äret förra Äret. NettoomsÀttningen för perioden januari till juni uppgick till 18,4 miljarder kronor, jÀmfört med 17 miljarder kronor Äret innan.

– Om man tittar pĂ„ första halvĂ„ret har vi en ökad omsĂ€ttning bĂ„de i volym och pengar. Men tittar man pĂ„ andra kvartalet i Ă„r har vi en ökad försĂ€ljning i kronor, men det har gĂ„tt ner nĂ„got i volym, sĂ€ger Charlotte Hansson.

Glasflaskan klimatbov

Det tyder pÄ att mÀnniskor köpte fÀrre men dyrare drycker andra kvartalet (april-juni).

Rörelseresultatet första halvÄret minskade frÄn 169 miljoner förra Äret till 127 miljoner i Är, vilket enligt Charlotte Hansson till största del förklaras av ökade personalkostnader.

Likt de flesta andra bolag som delÄrsrapporterar har Systembolaget en tydlig mÄlsÀttning nÀr det kommer till hÄllbarhet.

– VĂ„rt största klimatavtryck Ă€r förpackningar. HĂ€r arbetar vi för att informera om pet, burk och papp – att man kan anvĂ€nda det i stĂ€llet för glas, för det ger en stor effekt om man kan flytta sig bort frĂ„n glas.

Mer information

För att bli mer hÄllbara behöver Systembolaget minska andelen drycker som sÀljs pÄ glasflaska.

– Det hĂ€r Ă€r nĂ„gonting vi behöver göra tillsammans med kunderna, att vi informerar om det hĂ€r för att fĂ„ en större efterfrĂ„gan pĂ„ alternativa förpackningar.

Systembolaget fortsÀtter ocksÄ att utveckla sin e-handel. Förra Äret motsvarande den 2,42 procent av den totala försÀljningen rÀknat i sÄlda liter.

Fakta: Systembolagets andra mÀtningar

Systembolaget mÀter Àven andra vÀrden Àn strikt ekonomiska. I delÄrsrapporten för januari-juni 2021 presenteras följande:

Ålderskontrollen uppgick till 97 procent.
"Nöjd kund-index" uppgick till 81 procent.
OpinionsmÀtningar visade att 76 procent av medborgarna ville behÄlla Systembolagets ensamrÀtt pÄ försÀljning av alkohol.
Systembolagets försĂ€ljningsvolym uppgick till 283 miljoner liter (283 000 kubik).

KĂ€lla: Systembolaget

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!