DÀrför investerar storföretag i östra Tyskland

Flera storföretag etablerar sig i östra Tyskland. FrÄn att ha förknippats med ekonomisk nedgÄng har ett kluster uppstÄtt för Europas sjÀlvförsörjning av eftertraktade halvledarkomponenter.
–Forskning, nĂ€ringsliv och politik samverkar tĂ€tt för att attrahera investeringar och arbetskraft, sĂ€ger Ninni Löwgren Tischer pĂ„ Tysk-Svenska Handelskammaren.

Teslas vd Elon Musk och tyske förbundskanslern Olaf Scholz i samband med öppningen av elbiltillverkarens fabrik i GrĂŒnheide i östra Tyskland. Arkivbild.

Teslas vd Elon Musk och tyske förbundskanslern Olaf Scholz i samband med öppningen av elbiltillverkarens fabrik i GrĂŒnheide i östra Tyskland. Arkivbild.

Foto: Patrick Pleul AP/TT

Ekonomi2023-08-18 06:00

I samband med den tyska Ă„terföreningen talade dĂ„varande förbundskansler Helmut Kohl om "BlĂŒhende Landschaften", blommande landskap, i forna DDR. Ord som under 1990-talet gick pĂ„ tvĂ€rs med verkligheten: ekonomin havererade, industrin förföll och mĂ€nniskor emigrerade en masse till vĂ€st.

Nu Àr östra Tyskland, i synnerhet förbundslandet Sachsen, ett investerings-Mecka för internationella teknikföretag.

"Silicon Saxony"

Elbilstillverkaren Tesla har byggt en fabrik i GrĂŒnheide i Brandenburg dĂ€r drygt 11 000 personer arbetar.

I sommar fick Àven Intel, vÀrldsledande tillverkare av datorprocessorer, grönt ljus för kraftiga subventioner gÀllande upprÀttandet av en anlÀggning i Magdeburg.

Och nu senast ska den taiwanesiska halvledarjÀtten TSMC bygga en fabrik i Dresden, tidigare centrum för DDR:s stolthet till datortillverkare Robotron.

Nu symboliserar staden " Silicon Saxony " – Europas kluster för halvledare, som anvĂ€nds i allt frĂ„n stridsflygplan till telefoner.

– TSMC ansluter sig till det befintliga klustret av mikroelektronik, som Ă€r Europas, och snart vĂ€rldens, största, sĂ€ger Ninni Löwgren Tischer, affĂ€rsomrĂ„deschef pĂ„ Tysk-Svenska Handelskammaren.

Politisk stabilitet

I Sachsen pĂ„gĂ„r ett rikt branschutbyte mellan mikroelektronik och bilindustrin – BMW, Volkswagen och Porsche har fabriker dĂ€r – som pĂ„skyndar utvecklingen.

– Företag behöver politisk stabilitet, och den kan garanteras i Tyskland, vilket Ă€r en fördel ur ett investeringsperspektiv, sĂ€ger Ninni Löwgren Tischer.

– Politiken stĂ„r helt bakom forskningen och nĂ€ringslivssatsningar. Det finns en större medvetenhet i öst Ă€n i vĂ€st om att man mĂ„ste satsa och samverka för att locka arbetskraft och inte riskera en kompetensflykt som pĂ„ 1990-talet.

Stora subventioner

Regionen drar nytta av EU:s strategi för att öka sjÀlvförsörjningen inom kritiska sektorer som batterier och halvledare, molntjÀnster och lÀkemedel.

Statsstöd spelar ocksĂ„ en betydande roll. Kostnaderna för Intels fabrik uppgĂ„r till 30 miljarder euro, motsvarande nĂ€stan 352 miljarder kronor, varav drygt en tredjedel finansieras av tyska staten. TSMC:s bygge uppges kosta 10 miljarder euro – cirka hĂ€lften Ă€r investeringar av företaget sjĂ€lva, medan andra halvan subventioneras.

TillgÄngen till förnyelsebar energi nÀmns som ytterligare en anledning till varför företag rör sig österut.

– Man har satsat enormt pĂ„ bland annat vindkraft i Mecklenburg-Vorpommern, vilket Ă€r hyfsat nĂ€ra de andra förbundslĂ€nderna. Det Ă€r en fördel att mycket Ă€r sĂ„ kompakt i öst, sĂ€ger Ninni Löwgren Tischer.

Andra förklaringar Ă€r god infrastruktur, kvalificerad arbetskraft och lönenivĂ„er. I öst var bruttolönen för heltidsanstĂ€llda förra Ă„ret i genomsnitt cirka 13 000 euro lĂ€gre Ă€n i vĂ€st, enligt landets statistikmyndighet.

SjÀlvbilden i östra Tyskland, som fick sig en rejÀl törn efter Äterföreningen, kan stÀrkas av utvecklingen, bedömer Ninni Löwgren Tischer.

– Likheter finns med Sverige och satsningarna pĂ„ grön omstĂ€llning i Norrland. Det Ă€r bra att investeringar inte per automatik bara sker pĂ„ samma orter, utan att det rullar pĂ„ Ă€ven i andra regioner som man tidigare kanske inte trott skulle vara lĂ€mpliga för det.

Globala teknikföretag som investerar i östra Tyskland

Tesla: elbilsfabrik i GrĂŒnheide.

Intel: halvledarfabrik I Magdeburg.

TSMC: halvledarfabrik i Dresden.

Bosch: halvledarfabrik i Dresden.

Infineon: halvledarfabrik i Dresden.

CATL: bilbatterifabrik i Erfurt.

BASF: fabrik för att tillverka material till bilbatterier i Schwarzhede.

Rock Tech Lithium: fabrik för att konvertera material till bilbatterier i Guben.

Microvast: kraftverk för batterilagring i Ludwigsfelde.

BMW: bilfabrik i Leipzig

Porsche: bilfabrik i Leipzig.

Volkswagen: bilfabrik i Zwickau.

KĂ€lla: Financial Times.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!