Hur drar vi nytta av det faktum att cirka 75 000 besökare kommer till Motala under två veckor i juni?
Ju mer intressanta vi blir som besöksort, desto längre stannar våra besökare och desto mer konsumerar de. Hur kan vi i Motala på ett ännu bättre sätt dra nytta av Vätternrundans evenemang och stärka oss som destination?
Tillväxt Motala AB genomför den sista fredagen varje månad frukostmöten för företag. Det är allt som oftast en mycket populär mötesplats som lockar flertalet företagare. Vid varje frukostmöte presenteras ett värdföretag som gör en längre presentation. Senast fanns nästan 90 personer i publiken och fick ta del av en inspirerande presentation av Vätternrundan och hela den cykelfesten som årligen genomförs i juni månad här i Motala.
Vätternrundan har sedan 1966 arrangerats för och av det lokala föreningslivet. Årligen fördelas flera miljoner mellan de föreningar som bidrar med ideella arbetsinsatser under evenemangen.
För flera av dessa föreningar är intäkterna från arrangemanget deras huvudsakliga inkomstkälla, för andra är det en aktivitet som tillför det lilla extra.
Vätternrundan är av stor vikt för Motalas näringsliv. Enligt en turistekonomisk undersökning av TUI 2008 så bidrog arrangemanget då med cirka 42 miljoner. Alla besökare både äter, bor, shoppar och transporterar sig under sin tid i vår kommun.
Under 2013 planeras en ny undersökning i samarbete med Motala kommun.
När tidningen Sport & Affärer presenterade listan över Sveriges främsta idrottskommuner återfanns Motala på en fin 28:e plats, mycket tack vare Vätternrundan. Den årliga listan bygger på ett antal faktorer som påverkar en kommuns attraktionskraft vad gäller företagsmiljön samt hur kommunen förhåller sig till idrotten.
När ett oberoende undersökningsföretag 2011 frågade människor som inte är bosatta i Östergötland om vilket evenemang man förknippar med vår region hamnar Vätternrundan i topp. Evenemanget bygger därmed både kännedom och bidrar till en positiv attityd om och för Motala.
Vätternrundan är viktig för kommunen, givetvis i form av direkta intäkter men också som marknadsförare av destinationen, för vår image.
För oss Motalabor är Vätternrundan lite speciell. Vi nästan tar för givet att vi till juni varje år dubblar vårt invånarantal tack vare alla besökare som under två veckors tid besöker vår kommun. Vi är nog minst sagt lite hemmablinda. Håller du inte med?
Frågeställningen på senaste frukostmötet var därför lika tydlig som självklar. Hur kan vi tillsammans skapa fler möjligheter mot bakgrund av det faktum att cirka 75 000 besökare kommer till Motala under cykelfesten i juni?
Vi vill utveckla detta tillsammans med näringslivet i Motala. Ju mer intressanta vi blir som besöksort, desto längre stannar våra besökare och desto mer konsumerar de.
Ganska enkel tillväxtmatematik.
Därför bjuder vi i dag in Motalas näringsliv till en träff för att diskutera hur vi kan utveckla detta tillsammans.