Inte jag heller. Döm om min förvåning därför, när jag vid olika skolbesök ser elever använda detta för att ljudnivån i klassrummen är så hög. Det är helt orimligt. Och varje skola som köper in hörselskydd bör ta sig en allvarlig funderare på om detta är rätt beslut då det gäller att stödja elever i deras kunskapsinhämtning när man ska läsa, lyssna och räkna.
Allt som kan liknas vid stök och oro i skolan stjäl dyrbar tid från undervisningen. Varje klass som har för hög ljudnivå, konflikter, sen ankomst och elever som saknar material till lektionen tar tid från lärandet. Tid som skulle använts till undervisning. Därför är det så viktigt att förstå att det inte bara är mera tid eller mera pengar som ger resultat i klassrummet, utan hur och till vad tiden används. Lärarnas ledarskap i klassrummet är en avgörande faktor visar forskningen om framgångsrika skolor. Men självklart är det också viktigt att elevernas skolmiljö är så bra att eleverna vågar och kan använda toaletten, känner trygghet och att vare sig de eller lärarna går hem med huvudvärk på grund av en ljudnivå, som är långt över vad vuxna skulle acceptera på sin arbetsplats.
Enligt Specialpedagogiska skolmyndigheten saknar hälften av Sveriges kommuner en ”kravlista” för ljudmiljön när skollokaler ska byggas eller renoveras, och 9 av 10 kommuner saknar en handlingsplan för bullret i skolan. Lagen säger att alla elever, även de med olika funktionsnedsättningar, ska ha en miljö som ger förutsättningar för inlärning. För elever med hörselnedsättningar är det avgörande för inlärningen med en bra ljudmiljö. Det handlar om 2400 barn i åldrarna 0-20 år, i kommunala och fristående skolor. Men det som är bra för dessa elever är bra för alla.
Den nya skollagen (2011) är tydlig när det gäller sanktioner för elever som stör, därom vittnar såväl lärare och rektorer. Men det gäller också att använda den. I våras tillfrågade Lärarnas Riksförbund 1250 lärare om hur det står till med studieron i deras klassrum. Det nedslående resultatet var att mer än hälften av lärarna uppgav att en stor del av deras tid går åt till att upprätthålla just studiero. Det sammanfaller väl med resultaten från Pisa som visade att sen ankomst och skolk är en del av förklaringen till Sveriges sjunkande resultat eftersom det bidrar till stök och oro.
Lugn och ro i skolan är en grundförutsättning för en god lärmiljö. Därför behövs en kraftsamling och ett större gemensamt vuxenansvar för lugn och ro i skolan och att sanktionsmöjligheterna i skollagen används som det tydliga verktyg det är tänkt.
En lugn och harmonisk miljö är en bra miljö för alla.