Därför föreslår vi i vår skolrapport, ”En modern skola för alla”, att förskoleklassen ska bli obligatorisk och att alla barn i slutet på vårterminen inför skolstarten genomgår en behovsbedömning.
Syftet med detta är att tidigt upptäcka de barn som kan behöva extra stöd i någon form. Vi ser detta som en möjlighet att öka likvärdigheten inför starten i årskurs 1. I dag går cirka 95 procent av alla sexåringar i förskoleklass. Men det finns också kommuner där bara tre av fyra sexåringar går i förskoleklass. Genom att göra förskoleklassen obligatorisk når skolan ut till alla elever redan i sexårsåldern. Det innebär helt andra förutsättningar och ger möjligheter att i tid upptäcka elever i behov av stöd och hjälp.
Men det är inte bara att problemen ska upptäckas i tid utan eleven ska också få det stöd han eller hon har rätt till. Jag blir uppriktigt sagt arg när jag får signaler om att barn och ungdomar med läs- och skrivsvårigheter inte får den hjälp och det stöd de har rätt till. Den nya tekniken ger stora möjligheter för elever med läs- och skrivsvårigheter och skapar också förutsättningar att både variera och individualisera undervisningen. Men då ska den också användas. Det finns såväl resurser som möjligheter för detta.
Till exempel finns det i dag 155 stycken så kallade skoldatatek spridda över landet som har till uppgift att stimulera och stödja pedagoger som arbetar med elever i behov av särskilt stöd. Sju av dessa ligger i Östergötland. Dessutom har specialpedagogiska myndigheten rådgivare som kan ge barn och föräldrar stöd och inspiration. Skolan måste bli bättre på att ta till vara dessa möjligheter. Sedan gäller att eleverna får använda de tekniska hjälpmedel som finns utvecklade när de tycker att de har behov av det. För en tid sedan uppmärksammades jag på att elever inte får använda sina ”ordinerade” hjälpmedel såsom talsyntes, när det är dags för att skriva nationella prov. Det är inte klokt. Vissa elever hade som kompensation erbjudits längre tid för att skriva proven, men det hjälper ju inte. Jag menar, om någon förbjöd mig att ha glasögon när jag ska skriva ett motsvarande prov, hjälper det inte hur mycket extra tid jag skulle få. Jag skulle ju ändå inte kunna se texten. Nåväl, jag har tagit upp frågan politiskt och vet att olika myndigheter diskuterar den just nu.
År 2013 är den moderna tekniken en integrerad och självklar del i det moderna samhället. När datorer och annan modern teknik används i alla samhällssektorer får skolans verklighet inte se annorlunda ut. Vi vet att vissa elever får kämpa hårdare än andra med läsningen eller matten men skolan har ett tydligt ansvar att underlätta deras situation.
Om det handlar om hjälpmedel eller fler timmar med specialläraren beslutas på respektive skola. För om vi läser med öronen eller ögonen har ingen betydelse när tekniken finns.