Vi måste alla hjälpas åt att bibehålla förtroendet

"Kommuninvånarna ska kunna vara övertygade om att de förtroendevalda agerar för kommunens bästa" skriver Peter Karlsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Vadstena.

"Denna underlåtenhet från majoriteten föranledde att vi kände oss tvungna att söka egen information för att få underlag till ett ställningstagande i frågan" skriver Konsenus i ett svar.

"Denna underlåtenhet från majoriteten föranledde att vi kände oss tvungna att söka egen information för att få underlag till ett ställningstagande i frågan" skriver Konsenus i ett svar.

Foto: Peter Calén

Debatt2022-10-13 19:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Flera artiklar i MVT har gällt Vadstena kommuns begäran att köpa Solör, bolaget som levererar fjärrvärme i kommunen. Orsaken är att kommunen vill ha lägre priser till alla fjärrvärmekunder i Vadstena. Solör vägrar att följa det avtal som ger kommunen rätt att köpa verksamheten och därför kommer tvisten snart upp i tingsrätten. Kommunens krav på skadestånd är 14 miljoner kronor. 

Vid ett kommunstyrelsemöte, där frågan diskuterades, uppstod en för mig ny situation. Det hade framkommit att åtminstone en ledamot från det lokala partiet Konsensus hade haft kontakt med kommunens motpart Solör utan att informera kommunstyrelsen. Därför uppkom frågan orsaken till ledamotens agerande och om det fanns dolda intressen bakom, alltså en jävsfråga. Det finns bestämmelser om olika jävssituationer i kommunallagen. 

När Konsensus ledamöter inte självmant deklarerade risken för jäv tvingades jag som ordförande be dem lämna lokalen för att övriga ledamöter ska besluta om de är jäviga eller ej. Kommunstyrelsen fann dem jäviga och beslutade detta. Detta beslut överklagades av ledamöterna i Konsensus. 

Domen från Förvaltningsrätten kom 2022-09-23. Några förkortade citat ur domen är:

”Rätten (gör) bedömningen att enskilda ledamöters tillvägagångssätt är ett anmärkningsvärt avsteg från kommunalrättsliga principer”

”Vidare anser rätten att de berörda ledamöternas tillvägagångssätt är en sådan särskild omständighet som typiskt sett är ägnad att rubba förtroendet för en ledamots opartiskhet i ett ärende.”

Domen är ett mycket klargörande besked om att jag som ordförande agerade rätt enligt kommunallagen kap 6 § 30.

Kommuninvånarna ska kunna vara övertygade om att de förtroendevalda agerar för kommunens bästa. Det får inte finnas misstankar om att någon förtroendevald agerar under någon form av påverkan eller för egen vinning. Därför ska man alltid redovisa händelser som kan ge misstanke om jäv. 

Vi alla förtroendevalda politiker har ett stort ansvar och förtroendekapital gentemot våra kommuninvånare att förvalta. Vi måste alla hjälpas åt att bibehålla detta. 

Peter Karlsson (M), kommunstyrelsens ordförande

Svar:

Vi vill börja där Peter Karlsson slutade, det vill säga: kommuninvånarna ska kunna vara övertygade om att de förtroendevalda agerar för kommunens bästa och att vi alla förtroendevalda politiker har att stort ansvar i att förvalta detta förtroendekapital

Detta innebär att de politiska processerna inom kommunen måste ske med öppenhet, transparens och tillit för att alla partier skall få fullgod information inför beslut som skall fattas inom olika nämnder och styrelser.

Så har inte skett i Solörfrågan. Här har Konsensus och övriga oppositionspartier inte haft tillgång till samma beslutsunderlag som majoriteten. Detta konstaterar Förvaltningsrätten i sin Dom mål 2471-22 samt kommunrevisionen i sin rapport ”Granskning av kommunstyrelsens beredningsprocess” 2022-01-23.

Denna underlåtenhet från majoriteten föranledde att vi kände oss tvungna att söka egen information för att få underlag till ett ställningstagande i frågan. Ett företagsbesök ägde rum 2020-10-06 där även en politiker från ett annat oppositionsparti deltog. Kommunens stämning av Solör stämplades in hos tingsrätten 2021-06-11.

I kommunstyrelsen (KS) 2022-03-07 när det skulle delges information i ärendet fick vi lämna mötet inför att KS skulle ta ställning till om vi var jäviga och då inte skulle närvara på § 26 Information om Solör.

KS beslutade att vi var jäviga och lämnade ingen motivering.

Vi begärde en laglighetsprövning av detta beslut hos Förvaltningsrätten och ville få granskat:

  1. Om beslutet om jäv var lagligt.
  2. Att det skulle lämnas en motivering till beslutet.
  3. Varför inte KS beslut gäller andra personers/partiers agerande i samma fråga.

Domen säger att beslutet om jäv var lagligt och att det inte behöver motiveras samt att likställighetsprincipen inte bedöms i domen. Beslutet gäller bara Konsensus – inte den andra politikern.

Detta är ett beslut vi respekterar och ger oss kunskap att ta med i det fortsatta politiska arbetet.

Framförallt ger det oss inspiration i att jobba med demokratifrågorna i de kommunala processerna.

Vi avslutar där vi började: De politiska processerna inom kommunen måste ske med öppenhet, transparens och tillit för att alla partier skall få fullgod information inför beslut som skall fattas inom olika nämnder och styrelser.

Lars Murling (K), Vikarierande KS ledamot

Bengt-O Petersson (K), KS ledamot