Sluta underfinansiera våra barns framtid

Det är dags att sätta skolan först och lägga ner partiprestigen.

"Vi i Lärarförbundet vill påverka våra kommunala politiker att våga satsa på förskola och skola" skriver Anette Fagerstam, Lärarförbundet Motala.

"Vi i Lärarförbundet vill påverka våra kommunala politiker att våga satsa på förskola och skola" skriver Anette Fagerstam, Lärarförbundet Motala.

Foto: Alexander Olivera/TT

Debatt2022-09-08 19:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Lyssna på lärarprofessionen och få verkstad av det som partierna medialt verkar ha konsensus kring. Lärarförbundet anser att staten måste kliva fram och överta huvudansvaret för kvalitet, likvärdighet och resurser i hela utbildningssystemet, från förskola till vuxenutbildning.

Alla skolor måste vara bra skolor oavsett kommun. Det krävs nya omtag och krafttag kring finansieringssystemet, reglerade gruppstorlekar, att se till att lärare har skälig planeringstid för det individuella undervisningsuppdraget, samt tillgång till en elevhälsa som arbetar förebyggande, proaktivt och med större kapacitet.

Skolan får inte bli en arena för politiker att profilera sig på, snarare än att lösa de problem som lärarna länge identifierat och påtalat. Att använda skolan som ett led i att driva privatägda, vinstdrivande bolag leder inte heller till en mer likvärdig skola. Detta ökar bara skolsegregationen och bidrar till ett samhällsproblem. Att kunna profitera på skolan måste få ett slut. Marknadskrafter har inte i skolan att göra.

En likvärdig skola måste till, göra läraryrket attraktivt med högre löner, bättre arbetsvillkor, balans mellan krav och resurser i arbetet för alla lärare. Läraryrket är inte ett kall. Det måste få bli ett slut på allt onödigt mätande, testande och inrapporterande, det vill säga den dokumentation som inte är lagstadgad. Det är inte så kunskapen blir till, den blir till när lärare får fokusera på ett renodlat uppdrag med undervisningen och barnen i fokus. Då skapas förutsättningar och större chans att fler elever når en ökad måluppfyllelse. Det om något är systematiskt kvalitetsarbete, det är organisationsutveckling. Ge tillbaka autonomin, handlingsutrymmet och bemyndigandet till lärarna samt de resurser som krävs. Vi fixar det, det är så vi lärare arbetar. En skola för alla är på frammarsch då.

Vi i Lärarförbundet vill påverka våra kommunala politiker att våga satsa på förskola och skola, sluta underfinansiera våra barns framtid och lärarnas verklighet. De lokala politiker som vågar ta initiativ för att skapa förutsättningar för att se till skolutvecklingens bästa och skollagens intentioner, är de som är lärarnas och våra barns framtids försvarare. Skolan måste vara strategisk viktig för Sveriges framtid.