Bakgrunden var att vi från Centerpartiets sida ett par år tidigare hade intresserat oss för varför flickorna år efter år fick mycket bättre skolresultat än pojkarna. Vi ställde då en fråga om detta och fick löftet att man verkligen skulle försöka åtgärda saken, så att pojkarna också skulle få riktigt bra skolresultat.
Vid ett KF-möte i våras gav utbildningschefen en mycket intressant information från skolans värld. Bland annat fick vi veta att 43% av flickorna och 7% av pojkarna i årskurs 8 i Vadstena hade daglig oro och ångest och att 46% av flickorna och 20% av pojkarna ofta var stressade. På en fråga från oss i Centerpartiet om hur det hade gått med skillnaden i skolresultat mellan flickorna och pojkarna fick vi svaret att det fortfarande var stora skillnader till pojkarnas nackdel.
Detta är inte unikt för Vadstena, men det är enligt vår uppfattning inte acceptabelt. Vi måste ta krafttag här i Vadstena liksom man måste göra det i många andra kommuner för att komma underfund med orsaken till skillnaden och hitta metoder att lösa problemet. Man tror nu att en viktig faktor i sammanhanget är att pojkar i unga år läser avsevärt mycket mindre än flickorna.
Det är här som skolbibliotekarierna kommer in i bilden. Skolbiblioteken har en mycket viktig funktion i skolorna. Den viktigaste resursen i skolbiblioteken är skolbibliotekarierna. De arbetar tillsammans med pedagogerna för att uppfylla målen i läroplanen angående elevernas läsförmåga, språkliga och digitala förmåga och kompetens.
Diskussionen i så gott som hela landet betonar starkt hur viktigt det är att stärka dessa förmågor. Skolbibliotekarien skall också vara en resurs för pedagogerna och ingå i arbetslagen. Mycket viktigt är att skolbibliotekarien är ytterligare en vuxen som eleverna möter som inte sätter betyg.
Vi kommer från Centerpartiets sida göra allt vi kan för att följa upp vår motion så att beslut tas att tillsätta en helst två skolbibliotekarier utan fördröjning.