Regeringens stödpaket är både otillräckligt och snålt

Drivmedelspriserna håller på att slå sönder Sverige. De orimliga prisnivåerna driver bokstavligen otaliga åkerier, bönder och andra företagare mot konkurs.

De oacceptabla sossepriserna på drivmedel måste snarast sänkas, skriver debattörerna.

De oacceptabla sossepriserna på drivmedel måste snarast sänkas, skriver debattörerna.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Debatt2022-03-21 07:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den socialdemokratiska regeringen skyller de höga drivmedelspriserna på kriget i Ukraina och kallar priserna för ”Putinpriser”, men stämmer verkligen det? 

Det är klart att Putins invasion av Ukraina och Europas beroende av rysk olja och gas påverkar bränslepriserna här i Sverige, men det är förhoppningsvis övergående. Det som i grunden är orsaken till de astronomiska bränslepriserna är snarare effekten av “sossepriser”. Det är Socialdemokraternas cyniska och verklighetsfrånvända politik med höga skatter och reduktionsplikten på drivmedel, som nu riskerar att lamslå landet, med världens dyraste drivmedel.

Den orimligt höga reduktionsplikten i kombination med Socialdemokraternas skatter på drivmedel är de faktiska orsakerna bakom de höga priserna. Marknaden som styr priset och kriget i Ukraina har resulterat i högre priser, men sossepåslagen är vad som har resulterat i de priser som tvingar företag i konkurs och knäcker privatpersoners ekonomi.

Regeringen har föreslagit ett stödpaket som är lika otillräckligt som det är snålt. Att försöka muta bilägare med enkla bidrag i stället för att åtgärda grundproblematiken med de höga skatterna och reduktionsplikten, är rena hånet mot svenska folket. Regeringen har alla möjligheter i världen att vidta skarpare åtgärder, men politisk vilja saknas till det.

När regeringen inte tar sitt ansvar blir det upp till oss Sverigedemokrater och riksdagen i övrigt att göra det. Därför föreslår vi nu konkreta åtgärder i form av en kraftigt sänkt reduktionsplikt kombinerat med såväl permanenta som temporära skattelättnader. Rent konkret innebär det en prissänkning på diesel om 10 kronor och 6,50 kronor för bensin per liter.

Vår ambition är att genomföra detta snarast möjligast, ju tidigare desto bättre. Vi kommer som senast att försöka verkställa förslaget i samband med att vårbudgeten ska antas. Om det skulle vara så att det finns en majoritet i riksdagen för att genomföra ändringarna tidigare än så är vi givetvis öppna för det. 

De oacceptabla sossepriserna på drivmedel måste snarast sänkas. Sverigedemokraterna har politiken för det, till skillnad från regeringen.