Den åtgärd som Tobias Josefsson kritiserar var ett uppdrag från regeringen; att informera om de åtgärder som konsumenter själva kan vidta för att förbättra sin mobiltäckning. Det är en av många samspelande faktorer för en bättre mobiltäckning.
PTS vidtar ett flertal åtgärder för att ytterligare förbättra mobiltäckningen. Bland annat så fördelar myndigheten blocktillstånd för frekvensanvändning så att operatörerna själva kan planera och bygga ut sina mobilnät. Vi ställer också täckningskrav i de frekvensband där det är lämpligt samt arbetar med olika former av främjandeåtgärder. Under 2022 delar PTS även ut ett ekonomiskt stöd som syftar till att förbättra mobiltäckningen på tåg. Detta är några exempel.
Petter Öhrn, PressansvarigPost- och telestyrelsen (PTS)
Svar direkt
Det är bra att det vidtas andra och betydligt mer verksamma åtgärder. Ledaren i fråga utesluter dock inte detta, snarare tvärtom. Ledaren kritiserar däremot den dåligt genomförda kampanjen, samtidigt som den konstaterar att PTS generellt sett ändå utför ett bra kommunikativt arbete.
Ledarens innehåll är giltigt, oavsett kampanjens ursprung. Det är inte "faktorer för en bättre mobiltäckning" som redovisas. Tipsen handlar om att få en mindre dålig mottagning. Täckningen i sig blir nämligen inte bättre för att en mobiltelefon flyttas ut ur ett hus. Att som konsument prata med mobiloperatörer för att få en bättre täckning är också rent nonsens, eftersom det inte ger högre effekt i mobilnätet.
Tobias Josefsson, ledarskribent