I Region Kalmar däremot arbetar man för att järnvägsnätet ska rustas upp, både inom och utanför länets gränser. Kalmars påverkan fokuserar på Stångådals- och Tjustbanorna; med bland annat elektrifiering, mötesspår och nytt signalsystem. Tillsammans med Trafikverket och kommunerna vill man genomföra en harmonisering av stationer med närområden. Dessa åtgärder ska bidra till att man når målen om robustare arbetsmarknadsregioner, sänkta transportkostnader, förbättrad kvalitet för godstransporter och utvecklad teknik för fossilfri tågdrift, på ett hållbart sätt. Man ser gärna medfinansieringsavtal med Trafikverket, som är berett att satsa på Stångådals- och Tjustbanorna.
Region Kalmars lyckosamma arbete med påverkan för investeringar i järnvägar är något som vår region borde låta sig inspireras av.
Exempel på tågbanor som bör byggas ut i Östergötland:
- Tågstopp i Godegård. Järnvägssträckan Motala – Hallsberg är med sina 65 kilometer den längsta sträckan i södra Sverige som inte har ett tågstopp. Godegårds station skulle därmed täcka in ett stort geografiskt område i nordvästra Östergötland och södra Närke. Motala kommuns ledning har sedan länge fört fram sin önskan om tågstopp i Godegård. Tågresan mellan Motala och Godegård skulle ta 11 minuter, jämfört med bussen som idag tar 40 minuter. Ett tågstopp skulle därmed öppna upp för helt nya förutsättningar att resa till och från Godegård. Skolan i Godegård har återöppnats och ett villaområde planeras i ett sjönära läge strax utanför Godegårds samhälle. Just nu pågår en inventering av tomma hus på landsbygden i kommunen för att fler ska få möjligheter att bosätta sig på landsbygden. Ett tågstopp skulle verksamt bidra till att förstärka denna satsning i denna del av Motala kommun. Det skulle underlätta väsentligt om Region Östergötland hade en positiv syn på ett tågstopp i Godegård.
- Järnvägen Kimstad – Finspång trafikeras med godstrafik till Skärblacka och Finspång. Banan kan används för persontrafik. En uppgradering till helsvetsad spårläggning skulle öka komforten och minska bullret och slitaget på spår och fordon. Lämpligt vore också att elektrifiera banan. Därmed skulle den kunna trafikeras med lätta elmotorvagnståg och ersätta ett antal expressbussar på linjerna: Finspång – Linköping och Finspång – Norrköping.
- Pendlingen mellan Söderköping – Norrköping är så stor att den försvarar anläggandet en ny enkelspårig järnväg Norrköpings resecentrum – Söderköping. En korridor för detta behöver reserveras snarast. Denna bana kan längre fram förlängas via Valdemarsvik till Kalmar.
Varför finns inget av detta med i Region Östergötlands Länstransportplan? ÖTRAF kanske finner det lönsammare med landsvägsbussar än med järnvägstrafik, för att man jämfört med för stora tåg, och för att tunga bussar är billiga då de inte betalar hela sitt vägslitage med sina fordons- och bränsleskatter.
Men när Trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland bearbetar sin Länstransportplan bör man, liksom Kalmar, vägledas av hållbara mål om robustare arbetsmarknadsregioner, sänkta transportkostnader, förbättrad kvalitet för godstransporter och utvecklad teknik för fossilfri tågdrift.