Nytt och förenklat reseavdrag gynnar vanliga arbetare

Regeringens förslag på nytt reseavdrag ger många östgötar flera tusenlappar mer i plånboken. Det nya reseavdraget är enklare och gynnar vanliga arbetare och människor utanför Sveriges storstäder.

För många östgötar skulle regeringens förslag ge betydligt mer i plånboken än i dag, skriver debattören.

För många östgötar skulle regeringens förslag ge betydligt mer i plånboken än i dag, skriver debattören.

Foto: Anna Bennich

Debatt2022-03-30 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sverige är ett stort och avlångt land där många behöver pendla längre sträckor för att ta sig till och från jobbet. Inte minst på landsbygden där avstånden mellan bostad och arbete allt som ofta innebär höga transportkostnader för den gemensamma hushållskassan. 

Vi har sedan en tid tillbaka ett reseavdragssystem i Sverige som gör det möjligt att erhålla en skattereduktion för detta, men som under en längre period har kritiserats för att vara för krångligt och snedvridet. 

Därför påbörjar nu den socialdemokratiska regeringen den största förändringen av reseavdraget på decennier. Reformeringen är helt nödvändigt för att både stärka möjligheterna till att bo och verka i hela landet, och för att öka takten i klimatomställningen. Det nya, förenklade och mer omfattande reseavdraget innebär att betydligt fler människor kommer kunna ta del av skattelättnaden. 

Det kommer att beräknas på avståndet mellan bostad och arbetsplats i stället för kostnaden för resan och inte innehålla krav på tidsvinst. Det kommer heller inte spela någon roll vilket färdmedel som faktiskt har använts för arbetsresan. Avdraget gäller oavsett om man tar bil, kollektivtrafik, cykel eller annat färdmedel till jobbet. Samtidigt höjs nivåerna för vanliga löntagare till 25 kronor milen, jämfört med dagens 18,50. 

Till skillnad från det tidigare reseavdragssystemet kommer det nya även ge en lika stor skattelättnad oberoende av vad man har för inkomst eller marginalskatt. Detta har inte varit fallet tidigare då samma resa har resulterat i en större skattelättnad för höginkomsttagare jämfört med en låginkomsttagare, vilket inte är särskilt rimligt. 

För många östgötar skulle regeringens förslag ge betydligt mer i plånboken än i dag. Några exempel:

* En industriarbetare som bor i Linköping och på grund av skiftarbete behöver ta bilen till Norrköping får med de förstärkta nivåerna 8 400 kronor i skattelättnad årligen – 2 000 kronor mer än i dag. 

* En lärare som tar pendeltåget från Mjölby till Linköping och i dag inte har rätt till avdrag alls skulle med det nya avdraget få 6 720 kronor om året. 

* En undersköterska som på grund av sina arbetstider tar bil från Ödeshög till Motala får med det nya avdraget 13 440 kronor – en förstärkning på mer än 3 000 kronor årligen. 

Med det nya systemet blir reglerna enklare, landsbygds- och klimatprofilen tydligare, och framför allt kommer det göra stor skillnad för vanliga arbetare.