I morgon, torsdag 16/1, Äterupptas de samtal om nya stambanor som regeringen pÄbörjade redan under förra mandatperioden. Det gör vi för att det brÄdskar med besked, inte minst för att kommuner och regioner sedan lÀnge stÄr i startgroparna.
M och KD har tackat nej. Jag beklagar detta och Àr beredd att lyssna pÄ konstruktiva förslag. Att bygga nya stambanor Àr alldeles för viktigt för att M och KD ska stÄ utanför det största industriella projektet i modern tid. Min dörr stÄr öppen.
Det rÄder inga tvivel om att det behövs nya stambanor. Det Àr fullt pÄ spÄren. Vi mÄste klara klimatmÄlen och tÄget behöver bli ett reellt alternativ till flyget och bilen. Att vi nu genomför den största jÀrnvÀgssatsningen i modern tid rÀcker inte. Nya stambanor behövs för att möta det kraftigt ökande tÄgresandet, ge möjlighet till mer gods pÄ tÄg och öka pendeltÄgens möjlighet i nuvarande tÄgsystem.
Genom byggandet av nya stambanor vidgas ocksÄ Sveriges arbetsmarknadsregioner i och med att fler kan pendla lÀngre. Det medför ocksÄ att nya bostÀder byggs. Resultatet blir en modernisering av Sverige.
Vi vill se en sÀrskild finansieringslösning. Det innebÀr att nya stambanor inte kommer att genomföras pÄ bekostnad av andra satsningar i landet sÄsom Norrbotniabanan och SydostlÀnken.
Det Àr viktigt för Sverige att komma igÄng som snart som möjligt. Det Àr dÀrför vi redan nu har pÄbörjat arbetet med OstlÀnken, Göteborg-BorÄs och Lund-HÀssleholm. Nya stambanor kommer bidra till högre pÄlitlighet i jÀrnvÀgssystemet som helhet. Det Àr bra för hela Sverige.
VÄrt budskap Àr tydligt. Nya stambanor behövs. Ett nej till nya stambanor skulle skapa stora problem i tÄgsystemet under lÄng tid framöver. Dessutom skulle det allvarligt försvÄra Sveriges möjlighet att klara klimatkraven. De Àr nödvÀndiga för att vi ska fÄ mer klimatsmarta transporter. Men ocksÄ för jobb och tillvÀxt.
Vi mÄste stÀlla oss frÄgan vad frÄnvaron av investeringar i infrastruktur innebÀr. Det finns sÄklart en prislapp för att inte gör en investering. Vi tar ansvar för det största industriella projektet i modern tid. Det byggs bara nya stambanor vart hundrade Är.
Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister