Naturskyddsföreningen i Motala har i samrådsyttranden påpekat farhågor för otillåtet gynnande av enskilda. Det gäller framförallt exploateringsförslag utmed Varamoviken.
När vi tar del av samhällsbyggnadsnämndens beslut i detaljplaneärendet för Kantarellen 5 i Varamon, blir vi bekymrade över bristen på följsamhet av gällande rättsprinciper. Enligt nuvarande detaljplan för Kantarellen 5 medges uppförande av enbostadshus. Det aktuella förslaget skulle medge två flerbostadshus i fem våningar med 40 lägenheter. Detta nya förslag strider både mot gällande översiktsplan (ÖP 06) och föreslagen ny översiktsplanen (ÖP 2040).
Naturskyddsföreningen i Motala kommer under samrådet lämna in ett kritiskt yttrande över det olämpliga planförslaget, men det vi nu vill lyfta fram är det som är mest uppseendeväckande i detta planärende. De fastighetsägare som ansökt om detaljplaneändringen är två politiker med höga förtroendeuppdrag, där en är ersättare i kommunstyrelsen och den andre innehar posten som ordförande i bostadsstiftelsen Platen.
Fastighetsägarna agerar här i privat intresse, vilket de har all rätt att göra, men den kommunala myndigheten måste ha ett annat perspektiv och följa gällande rättsprinciper. I den politiska debatten i media diskuteras de intressekonflikter som kan finnas i detta detaljplaneärende med fokus på de sökande. Det Naturskyddsföreningen i Motala anser vara det mest anmärkningsvärda är myndighetsutövningen från beslutande ledamöter i samhällsbyggnadsnämnden.
Felaktigheter i myndighetsutövningen bör beskrivas vid dess rätta namn, även om dessa är några få undantag. I detta fall anser vi att det finns anledning att stämma i bäcken och utreda eventuell korruption i samhällsbyggnadsnämndens agerande. I detta fall menar vi korruption i en bredare bemärkelse.
Här anser vi att det bör utredas förekomsten av otillåtet gynnande av enskild och att man driver ett pågående ärende som kan uppfattas som att man utnyttjar sin ställning för att tillskansa någon fördelar. Likabehandling är en hörnsten i all kommunal förvaltning tillsammans med grundläggande demokratiska värdet om objektivitet.
När samhällsbyggnadsnämnden ska göra en bedömning av privata förslag och ansökningar om nya eller ändrade detaljplaner måste man också värdera vem som ansöker och i vilket syfte. Framförallt gäller detta om man föreslår ändringar som inte stämmer med gällande beslut om mark- och vattenanvändning.
En myndighetsnämnd kan aldrig bortse från de rättsprinciper som styr all myndighetsverksamhet i Sverige. I detta fall anser vi att nämnden har missat objektivitetsprincipen och likhetsprincipen.
Vi är mycket kritiska till den slarviga hanteringen i aktuellt ärende i samhällsbyggnadsnämnden. Frågor som kan misstänkas grunda sig på korruption såsom missbruk av förtroendeställning måste redas ut.
All form av korruption är skadlig för samhället och vi vill uppmärksamma politikerna i Motala att som delmål (16.5) i Agenda 2030 har införts följande skrivning: ”Att väsentligt minska alla former av korruption och mutor”.