Motala centrum är till för alla invånare

Joachim Kuylenstierna blandar ihop korten, när han menar att jag hyllar nuvarande galleriafastighetens avskräckande 70-talsarkitektur.

"Men om fastigheten blir som illustrationerna visar är jag den första som hyllar den" skriver debattskribenten.

"Men om fastigheten blir som illustrationerna visar är jag den första som hyllar den" skriver debattskribenten.

Foto: Anders Törnström

Debatt2021-03-04 21:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det här är ett svar på "Det är inte bilen som skapar en trygg och levande stad" 26/2.

Min invändning är att han argumenterar för att alla parkeringar ska bort från Motalas centrala delar, inte att göra om gallerian med bostäder där P-platser finns idag. Tvärtom har jag för länge sedan läst deras skrift och vision av huset och är mycket positiv till utformningen. 

Det är inte för inte jag även är medlem i Svenska byggnadsvårdsföreningen. Dessvärre är det mer regel än undantag att visionerna kompromissas bort och slutar med att ännu en fyrkantig låda misspryder staden. Men om fastigheten blir som illustrationerna visar är jag den första som hyllar den. Tyvärr är dock många av oss luttrade av fastighetsexploatörer som bygger fult, säljer och drar.  Låt oss hoppas att Point Properties inte tillhör den skaran.

Vad debatten handlar om är att Kuylenstierna vill ta bort i stort sett alla centrala p-platser. Tillgänglighet till stadens centrala delar är A och O för att den inte ska dö, vilket framgår med all önskvärd tydlighet i alla de utredningarna som jag föreslog Kuylenstierna att läsa, och som han säger sig ha tagit del av, men uppenbarligen inte förstått. Han hyllar uteserveringens lov och bilens fördärv men svarar inte på frågan hur man ska ta sig till serveringen eller butiken, om man inte råkar bo i dess centrum. Motala kommun har ca 44 000 invånare, särdeles många av dessa bor inte runt torget.

För några år sedan sa miljöpartiets kommunalråd i Linköping att det inte var för få p-platser i centrum, utan för många bilar. Därefter har butiksnedläggningar i Linköpings citykärna accelererat och såväl medborgare som politiker har vaknat, dock lite yrvaket, och konstaterat att utan tillgänglighet dör staden.

Point Properties vill förtäta centrum och det är inget jag är principiellt emot: Dock måste man kunna ha två tankar i huvudet samtidigt, nämligen att inte bara de som bor på spottavstånd ska ha chansen att njuta av staden.

Kuylenstierna skriver ”När kunden inte längre bor där det konsumeras, så måste tillgängligheten kompletteras med något annat. Exempelvis parkering eller kollektivtrafik. Motala har ju det, Bråstorp”.

Alltså; handeln har inget att göra i Motala centrum, utan flytta till Bråstorp!

Jag tipsade Kuylenstierna tidigare om att boken ”Handeln bygger staden”. Jag vill fortsätta med ytterligare ett tips och det är Handels utredningsinstituts (HUI research) rapport om ”Handeln i Motala”. Efter att ha läst den kommer Kuylenstierna ha svårt att argumentera för sina åsikter.