”Lärare får mer lektioner: ”Platenlärarna ska springa mycket fortare” är rubriken på Linda Handbergs artikel i Corren (2020 0708). Det innebär kort och gott att lärarna ska undervisa fler grupper per vecka. Det är bara att beklaga att politikerna har fattat ett beslut som går tvärtemot det avtal som reglerar lärarnas arbetstid och arbetsmiljö. Avtalet HÖK 18, där SKR och lärarfacken är överens, lyder bland annat att lärarnas arbetsmiljö ska främjas, undervisningstid ska inte öka. Motala Kommun väljer att lägga på gymnasielärarna mer undervisningstid och med all sannolikhet kommer det medföra att många lärares arbetssituation blir mycket ansträngd.
I kommunen finns två gymnasieskolor, men i Handbergs artikel är det endast Platenlärarnas arbetssituation som beskrivs. Det nämns inget om att även Carlsund Utbildningscentrums (CDU) lärare (Vuxenutbildning, yrkeslärare, lärare i allmänna ämnen) är drabbade av samma ökning vad gäller undervisningstid och undervisningsgrupper. I artikeln framgår det att Platenlärarna får en ökning från fem till sex grupper, en eller två kurser mer per lärare. Detta möter även undervisande lärare på CDU. Här blir ökningen från åtta till elva undervisningsgrupper om det är kurser i historia, samhällskunskap eller religion. Har läraren språk blir ökningen från 5- 8 grupper. För yrkeslärarna kan det innebära att pensionsavgångar inte tillsätts med 100 procent igen. På Vuxenutbildningen råder även där en ökning med gruppstorlekar och undervisningstid. Här kan lärarna även riskera att få många fler deltagare i grupperna om arbetsmarknaden ändras i och med Corona.
Att kommunen behöver spara har lärarna fått information om från politiken och tjänstemän. Det är trots allt så att de allra flesta kommuner läggs med sparbeting, inget unikt för Motala, men att lärarna även fått på sig att kunskapsresultaten hos eleverna måste förbättras, det vill säga lärarna ska även se till att de elever de möter läsåret 2020/21 ska ha ökad måluppfyllelse. Hur ska det gå till -ökad undervisning, fler elever, ökad måluppfyllelse? Nu, är det så att lärarens hjärta klappar för de elever hen undervisar och gör dagligen otroliga insatser för att eleverna ska lyckas i sina kurser, men att möta upp emot 200 elever varje vecka under ett läsår är krävande, och för flera av CDU:s lärare innebär det att veckoschemat landar på 18-20 undervisningspass.
Att ställa lärare mot lärare är inte avsikten med detta inlägg, inte heller att de två gymnasieskolorna ska ”tävla om” vem som får/har den svåraste arbetssituationen utan meningen är att det ska vara en rättvis genomlysning, alla lärare på de två gymnasieskolorna ska finnas med på startlinjen, inte bara ett visst antal från en skola. Motala Kommun kräver ju faktiskt att samtliga gymnasielärare ska springa lika fort! Frågan, som jag anser, vi kan ställa gemensamt är – Vad har lärare och elever framför sig? En Mara?
Kritiserar beslut om att lärare ska ha fler lektioner
Hur ska det gå till, att både öka undervisning, få fler elever och dessutom ökad måluppfyllelse?, undrar Christina Karlsson.
Lärarna ska undervisa fler grupper per vecka.
Foto: Roald, Berit
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.