Kommunens huvudgator nu i bra skick

Vi kan nu börja summera årets asfalteringar på kommunens gator. Alliansen Motala har budgeterat för 15 miljon kronor per år under denna mandatperiod, vilket är en fördubbling mot tidigare år.

"Men även privatbilister och cyklister är berörda av bra underhållna gator" skriver Alliansen Motala.

"Men även privatbilister och cyklister är berörda av bra underhållna gator" skriver Alliansen Motala.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt2021-11-01 17:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi argumenterade när vi var i opposition att vi måste fördubbla beläggningsunderhållet, utan att få något gehör från den dåvarande majoriteten. Nu förverkligar vi det vallöftet. Detta gjordes mot bakgrunden att gatorna har varit mycket nedslitna under lång tid.

Detta har inneburit att de flesta av huvudgatorna i Motala tätort nu har fått ny beläggning och är i ett mycket bra skick. Bland annat har hela Borensvägen och Linjegatan, mellan Karlsbykorset och Metallvägen, en sträcka på 3,6 kilometer, fått ny beläggning. Även hela sträckan mellan Motala Väster, via Drottninggatan och bron över Göta kanal. Andra gator som har fått ny beläggning där behoven för åtgärder var akuta är bland annat Vintergatan, Delfinvägen, Gästisgatan och Kungsgatan mellan Prästgatan och Kyrkogatan. 

Ytterligare en etapp på Hällsättersleden i Borensberg mellan Minkgatan och Rördromsvägen har fått en välbehövlig ny beläggning, liksom Vallgatan i centrala delen av samhället. I Godegård har Unnavägen och delar av Unnarydsvägen fått ny beläggning, liksom en gång- och cykelväg i området. 

Även några av Trafikverkets vägar i Motala kommun har fått ny beläggning. Bland annat riksväg 34 mellan Metallvägen och Karlsbykorset, hela Karlsbyvägen, vägen mellan Godegård och länsgränsen mot Zinkgruvan och länsväg 1050 mellan Österstad och Älvan. Bostadsstiftelsen Platen har restaurerat 9 000 kvadratmeter på sina parkeringsplatser i Charlottenborg genom att ha fått ny beläggning.

Gator och vägar är arbetsplats för många yrkeskategorier. Bland annat lastbils- buss- och taxichaufförer. Att underhålla och sköta gator och vägar är därför en del i att värna om deras arbetsmiljö. Men även privatbilister och cyklister är berörda av bra underhållna gator. Dessutom skonas fordonen och kommunen förhindrar kapitalförstöring av gatorna om de underhålls i rätt tid.

 Nu när de flesta av de större trafiklederna är i ett bra skick kommer tyngdpunkten mer att förskjutas mot villagatorna. En mindre gata beräknas hålla i cirka 25 år, men många av kommunens mindre gator har inte fått någon ny beläggning på 30-50 år. Även här finns alltså ett stort underhållsberg att beta av. Om Allians Motala får ett förnyat förtroende i valet nästa år, så är vår avsikt att hålla denna höga takt att återställa gatorna även under nästa mandatperiod. Däremot har S och MP halverat beläggningsunderhållet i sin budget för nästa år till 7,5 miljoner kronor och har hela tiden motsatt sig Alliansen Motalas nivå på 15 miljoner kronor per år. Man kan undra vilka gator S och MP anser har varit onödiga att få ny beläggning på?