Alla kunde nyligen läsa i tidningen om den ekonomiska utmaning som Vadstena kommun står inför, kommunens resurser är begränsade. I rådande tider ställer det höga krav på oss politiker att hantera skattebetalarnas pengar på ett effektivt sätt och till rätt saker, saker som gynnar vår kommun och som fortsättningsvis också gör vår kommun attraktiv i alla avseenden.
Under den senaste tiden har ett antal händelser skett som verkligen har fått oss att ifrågasätta hur de kommunala resurserna används och vilken samarbetsfilosofi den politiska majoriteten står för.
Förra veckan avsattes VFAB:s vd efter 15 år som vd i bolaget, efter det bästa resultatet i bolagets historia. Beslutet skedde på uppdrag av kommunstyrelsens ordförande Peter Karlsson, tillika ordförande i Stadshus AB som är ägarbolag till VFAB, samt kommundirektören. En oenig styrelse i VFAB beslutade om vd:ns avgång.
I samband med att VFAB:s ordförande Magnus Gustavsson genomdrev beslutet i VFAB avgick två synnerligen kompetenta styrelseledamöter, tillhörande majoriteten, från alla sina kommunala uppdrag. Konsensus styrelseledamot, Bengt-O Petersson, röstade nej till förslaget med motivet:
- Förslaget att avskeda Lars Larenius är initierat från vd och ordförande i VFAB:s ägarbolag Stadshus AB i samråd med VFAB:s ordförande. Detta utan att informera övriga styrelseledamöter i VFAB förrän efter att avgångsförhandlingar har genomförts med Larenius.
- Styrelsen i Stadshus AB har inte angivit något direktiv till styrelsen i VFAB om att avskeda Larenius. VFAB:s styrelsen äger frågan om eventuellt avsättande av vd men har åsidosatts i processen då avgångsförhandlingarna igångsatts innan styrelsen fattat beslut.
- Styrelseledamöterna har på ett extra styrelsemöte 12/5 informerats av ordförande och vd i Stadshus AB om motiven till förslaget om avsked av Lars Larenius. Ledamöterna har inte erbjudits möjlighet att lyssna på ett bemötande från Larenius.
- VFAB befinner sig i ett synnerligen expansivt skede med nybyggnationer, myndighetsförhandlingar, kontraktsskrivning av 58 nya lägenheter etc. Bolaget är i behov av en fungerande intakt organisation. Det har inte för styrelsen presenterats hur och till vem de beslutade och pågående vd befogenheter och – projekt ska överlämnas till för att inte hindra bolagets drift och utveckling.
VFAB:s kostnad för avgångsvederlag och uppsägningslön är cirka 2,5 miljoner kronor. Pengar som bolagets hyresgäster har betalat in och som borde ha använts till att underhålla bolagets fastigheter med.
Beslutsgången är exempel på maktspel och en gammalmodig auktoritär ledarstil. Den överensstämmer inte med kommunfullmäktiges målsättning om att vara en attraktiv arbetsgivare. Till saken hör också att styrelsen i Stadshus AB (ägarbolaget) inte haft någon som helst inblick i detta. Vår representant Frida Edholm fick själv ringa till ordföranden Peter Karlsson för att förhöra sig om läget som kommit fram ”ryktesvägen”.
Till det kommer, enligt bokslutet 2019, att 1,7 miljoner kronor ytterligare användes för utköp av personal 2019. Nu pågår, helt obegripligt, rekrytering av en ny administrativ chef till kommunstyrelseförvaltningen. Samtidigt pågår diskussioner om att kommunen ska upphöra med att leverera varm mat inom äldreomsorgen!
Anser Peter Karlsson att det är ett ändamålsenligt resursutnyttjande att dra ner på kommunens kärnverksamhet och service mot medborgarna och istället lägga pengarna på avgångsvederlag och administration?
I Konsensus vill vi att personalpolitiken ska vara hållbar och långsiktig. Innevånarnas pengar ska användas klokt inom barn, ungdom, skola, vård och omsorg – inte till politiska maktspel och en föråldrad personalpolitik.
Konsensus – för Vadstenas bästa
Frida Edholm, ledamot styrelsen Vadstena Stadshus AB, ägarbolag till VFAB
Bengt-O Petersson, ledamot styrelsen VFAB