Kommunstyrelsen har precis fattat beslut om att gå vidare med en evenemangsstrategi för Motala. Bildningsnämnden har fått i uppdrag att hantera frågan, en tjänst som evenemangsutvecklare skall tillsättas och ett råd bildas. En miljon kronor satsas inledningsvis på tjänsten samt aktiviteter för 2024.
Vi Socialdemokrater är för en evenemangsstrategi vars syfte är att attrahera nya evenemang och vara med och utveckla de som redan finns idag. Vi vill att våra medborgare ska trivas och att folk ska komma hit och upptäcka vår fina kommun. Vi skriver också under visionen för Motala som evenemangskommun 2030 som lyder: ”Sveriges bästa evenemangskommun. Med sjöstadskänsla året runt”.
Men: I dessa tuffa ekonomiska tider när vi ska spara in på allt tycker vi att det är ett både feltajmat och felprioriterat beslut. Samverkan för Motala plus L berövar 500 barn och deras familjer El Sistema och säger nej till ett IOP-avtal med Motala fontänhus som varje vecka träffar människor med psykisk ohälsa och hjälper dem till meningsfull sysselsättning och gemenskap. Till dem säger ni att det inte finns några pengar att hämta ur kommunens kassakista. Dessutom pressas vår organisation och medarbetare att spara in 45 miljoner kronor i form av effektiviseringar. Lägg därtill att styret minskar anslagen till både vuxenutbildningen och Arbetsmarknadsenheten. Är det rätt prioriterat?
Angående satsningen på den här tjänsten just nu, tror vi att många Motalabor kan bli upprörda. Att skapa evenemang hör inte direkt till kommunens lagstadgade kärnverksamhet. I tider när vi matas med mantrat att prioritera det nödvändiga framför det önskvärda är detta lite magstarkt.
Vore det inte en fördel att lägga ut uppdraget på en annan aktör; föreningslivet, de eventbolag och evenemangsarrangörer som redan finns?
Redan idag har Motala flera evenemang som sticker ut och drar hit folk från när och fjärran. Vätternrundan, Lokverkstan med alla konserter, Folkracefestivalen, Folkets hus, Diggiloo, vi har besöksmål som Göta kanal, Varamobaden och Medevi Brunn. Listan kan göras längre än så! Förhoppningen är att turismen ska blomstra och besöken generera intäkter.
Vårt budskap är att prioritera rätt i en tid med ekonomiska utmaningar. Med det sagt avstod vi förslaget om medel till en evenemangsutvecklare i detta skede.
Elias Georges (S) oppositionsråd