Medborgarförslag och allmänhetens frågestund har funnits i Vadstena i många år och är byråkratiskt och långsamt. Vi i den styrande majoriteten vill göra det lättare för allmänheten att fråga politiker och lämna synpunkter eller förslag.
Nu är det dags att ta ännu ett steg för att förenkla för kommunens invånare, eftersom krångel skapar missnöje, krångel är fördyrande, krångel skapar utanförskap och krångel tar tid.
Vi vill införa nya möjligheter att fråga och föreslå förbättringar i vår kommun. Frågor och förslag kommer att kunna ställas via en app, på hemsidan, på papper, hos medborgarservice och på infocenter (fd Turistbyrån). Det skapas ett ärende som skickas direkt till rätt avdelning och person. Fråge/förslagsställaren kan sedan följa sitt ärende och få en mycket snabb hantering och ett snabbt svar eller utförande.
Detta blir helt transparent för oss förtroendevalda att följa och även lyfta upp frågor/förslag.
Min uppfattning är att detta kommer att minska kostnaderna för den kommunala byråkratin med cirka 275 000 kronor per år av våra skattemedel, som verkligen kan användas på bättre sätt.
Vi har förmånen att bo i en mindre kommun där vi möts på många platser. Det kan vara på gatan, i mataffären, på andra offentliga platser. Jag är alltid tillgänglig och ställer gärna upp på samtal med Vadstena kommuns alla 7 500 invånare.
För att ytterligare förstärka möjligheterna till samtal med frågor och synpunkter så kommer jag att vara tillgänglig vid kafeterian i kommunhuset första måndagen i varje månad kl 17–18 med start i januari 2020. Det jag inte kan svara på direkt lovar jag att svara på inom 48 timmar. Jag kommer att göra detta under en försöksperiod för att se hur stort intresset är och hur det fungerar.
Peter Karlsson, Vadstenamoderaterna
Kommunstyrelsens ordförande