Det brådskar med nya stambanor

Allt fler väljer det miljövänliga tåget. Bantrafiken svarade 2019 för 12 procent av resandet. Jämfört med 2000 ökade resandet tåg med 69 procent fram till 2019, där det regionala resandet ökade mest.

"För Östergötlands del innebär nya stambanor en utvidgad arbetsmarknadsregion mot både Stockholm och Jönköping" skriver debattskribenterna.

"För Östergötlands del innebär nya stambanor en utvidgad arbetsmarknadsregion mot både Stockholm och Jönköping" skriver debattskribenterna.

Foto: Johan Nilsson/TT

Debatt2021-06-24 15:15
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Enligt Trafikverkets prognoser ska trenden hålla i sig. Totalt väntas persontransporter öka med 28 procent mellan 2017 och 2040. Resandet med tåg förväntas enligt samma prognos öka med 53 procent.

Svenskar vill resa klimatsmart och kollektivt. Men det brådskar med att bygga nya stambanor. Redan idag slår kapaciteten i taket på oroväckande stora delar av järnvägsnätet. 

I Januariavtalet skriver regeringen tillsammans med C och L att nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm, Göteborg, Malmö och regioner och städer längs med och i anslutning till banans sträckning bättre knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer.

Men byggnationen behöver komma igång på allvar. Sverigeförhandlingen skrev i sin slutrapport 2017 att utbyggnadstakten är avgörande för att uppnå de samhällsekonomiska effekter man vill. 

Sverigeförhandlingen förhandlade med kommuner om bostadsbyggande i utbyte mot en ny stambana. Det resulterade i avtal om över 100 000 nya bostäder. 

För Östergötlands del innebär nya stambanor en utvidgad arbetsmarknadsregion mot både Stockholm och Jönköping. Det stärker den regionala tillväxten och lägger grunden för nya bostäder.

Men många kommuner känner sig besvikna att utbyggnaden inte går tillräckligt fort. Över flera städer ligger stora våta filtar då staten inte klarar av att sätta ner foten om dragningen av stambanan. 

Om regeringen menar allvar med att möta den ökade efterfrågan på tåget torde det vara en självklarhet att den stambana som ska byggas även möjliggör regionalt resande. Det är den största ökningen på efterfrågan har skett och det vidgar arbetsmarknadsregioner och den regionala utveckling som är viktig för ett sammanhållet Sverige.

Sverige är ett exportberoende industriland. Bristen på kapacitet försämrar inte bara möjligheterna för resenärer att välja ett miljösmart kollektivt alternativ. Det försvårar också för företag att nå Göteborgs hamn i tid med transporter av varor som ska ut på världsmarknaden. En ny stambana avlastar godstrafikstråken. Det stärker Sveriges konkurrenskraft och landets ekonomiska utveckling – pengar som kan gå till välfärd.

Sverige är inte bara beroende av att kunna transportera varor till omvärlden. Den nya stambanan ger oss möjlighet att resa miljövänligt, modernt och snabbt ner på kontinenten. 

Det är dags att skyndsamt färdigställa en ny stambana i Sverige, att infria löften som har givits genom Sverigeförhandlingens avtal och att stärka svensk konkurrenskraft.