Förklaringen Àr kommunens undermÄliga planering

Öppet brev till Andreas Carlsson, infrastruktur- och bostadsminister

Detaljplanen vid Folkets park var en av flera som underkÀndes.

Detaljplanen vid Folkets park var en av flera som underkÀndes.

Foto: Peter Calén

Debatt2024-03-24 19:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Den 8 februari debatterades interpellation 2023/24:439 av Riksdagsman Johan Andersson (S) stĂ€lld till StadsrĂ„det Anders Carlson (Kd), vilket gĂ€llde frĂ„gan om statsrĂ„det var beredd att sĂ€tta tidsgrĂ€nser för överklagandeprocessen för att pĂ„ sĂ„ sĂ€tt underlĂ€tta för etableringar av nya anlĂ€ggningar. 

SkĂ€let till interpellationen angav Johan Andersson vara att Lalandia a/s den 21 januari meddelat att de beslutat avbryta sina etableringsplaner i Motala och inte förlĂ€nga det markavtal som gĂ„tt ut, med hĂ€nvisning i huvudsak till för lĂ„nga handlĂ€ggningstider. I interpellationsdebatten anges den lĂ„nga processen med överklaganden som en del av grundproblemen. Orsaken till de mĂ„nga överklaganden som inkom togs inte upp i debatten. 

Enligt vĂ„r uppfattning inom Naturskyddsföreningen i Motala ligger den huvudsakliga förklaringen till den mycket lĂ„nga rĂ€ttshanteringen, i kommunens undermĂ„liga och ofullstĂ€ndiga planering. En annan vĂ€sentlig förklaring till den lĂ„nga rĂ€ttsprocessen Ă€r troligen att implementeringen av EU-lagstiftningen inte skett i tillrĂ€cklig omfattning. Detta Ă€r den huvudsakliga anledningen till att sakĂ€garprövningen tog tvĂ„ Ă„r, en alldeles för lĂ„ng tid. 

Har inte rĂ€ttsvĂ€sendet klart för sig vem som fĂ„r överklaga, kan man heller inte förvĂ€nta sig att allmĂ€nheten har kunskapen om vilka som har rĂ€tt att överklaga. Brister i den statliga hanteringen att implementera EU-reglerna och informera detta vidare till medborgarna, Ă€r sannolikt en viktig delförklaring till det stora antalet överklaganden. NĂ€r vi ser till kommunens egna process i Lalandiaprojektet, noterar vi att det tog 2,5 Ă„r, frĂ„n mitten av 2014 fram till december 2016, dĂ„ en avsiktsförklaring avseende Lalandias etablering i Motala presenterades för allmĂ€nheten. 

I april 2017 presenterades ett markanvisningsavtal och köpeavtal. HĂ€r framkom det att Lalandia planerade en Aquadom till vilken en kommunal simhall skulle integreras samt uppförandet av 550 semesterbostĂ€der. Under 2017 och 2018 togs fem detaljplaner fram och dĂ€refter startade en lĂ„ng rĂ€ttsprocess. Av de fem detaljplanerna prövades fyra detaljplaner av mark- och miljödomstol, varav tre planer upphĂ€vdes enligt domslut. Överklaganden för den detaljplan dĂ€r badanlĂ€ggningen med simhall mm skulle anlĂ€ggas, fick avslag av mark- och miljödomstolen. Denna plan prövades av Mark- och miljööverdomstolen, som upphĂ€vde detaljplanen. 

De tvĂ„ detaljplaner, som mark- och miljödomstolen i domslut upphĂ€vt, överklagades av kommunen till Markoch miljööverdomstolen. Även denna detaljplan upphĂ€vdes. Fyra av de fem detaljplanerna kommunen tagit fram och antagit upphĂ€vdes sĂ„ledes. I domarna framgĂ„r bland annat att planomrĂ„det omfattar strandskyddad mark, dĂ€r kommunen inte redovisat tillrĂ€ckliga skĂ€l för att upphĂ€va strandskyddet och att alternativa lokaliseringsförslag saknas. 

Andra skĂ€l för avslagen och upphĂ€vda planer har varit att det inte gjorts tillrĂ€ckliga utredningar bland annat betrĂ€ffande artskydd och dĂ„ har sĂ€rskilt fridlysta fladdermöss angivits samt att kommunen inte har visat att den planerade markexploateringen inte riskerar att pĂ„verka den ekologiska funktionen. Vi kan Ă€ven nĂ€mna att den femte detaljplanen aldrig prövades av domstolen dĂ„ sakĂ€gare inte kom in i tid med sin överklagan. RĂ€ttsutfallet visar emellertid klart att det sannolikt Ă€r kommunen och dess planprocess, som Ă€r den egentliga orsaken till den lĂ„nga rĂ€ttsprocessen. 

De som överklagat har fĂ„tt rĂ€tt i domstolen och dĂ€rmed kan anses skyddat vĂ€rdefull mark frĂ„n exploatering mot gĂ€llande lagstiftning. TyvĂ€rr visar kommunen brister och okunskap i gĂ€llande rĂ€tt, vilket Ă„samkar kommunen högre risk och onödiga kostnader som finansieras av skattemedel. Med ovanstĂ„ende redogörelse vill vi visa att ett beslut, att sĂ€tta en tidsgrĂ€ns för överklagandeprocessen eller minska kretsen sakĂ€gare med möjlighet att överklaga, Ă€r fel vĂ€g att gĂ„. Dessutom skulle sĂ„dana Ă„tgĂ€rder bryta mot vĂ„ra rĂ€ttsprinciper samt Ă€ven inkrĂ€kta pĂ„ de mĂ€nskliga rĂ€ttigheterna och demokratiska grundprinciperna. 

Naturskyddsföreningen i Motala Styrelsen