Svar till hyresgästföreningen om kvarboenderabatten, 15/6
Vi ser en inlåsningseffekt med kvarboenderabatten i sin tidigare utformning. Hyresgäster överskattar ofta rabatten och väljer att bo kvar i sin lägenhet, trots att den inte alls passar för den aktuella livssituationen. Man har behov av en hiss, men väljer att bo kvar i huset utan hiss och så vidare.
När vi införde kvarboenderabatterna hade vi ett ganska stort antal tomma lägenheter, idag är situationen i Motala precis tvärtom. Vi märker en ganska stor efterfrågan på lägenheter och det har vi gjort de senaste åren. För fem år sedan började en omdaning av kvarboenderabatterna. Vi gjorde då om, så att inga fler hyresgäster tillkom i systemet. Denna gång väljer vi att utbetala i stort sett samma belopp, men till fler hyresgäster. Antalet hyresgäster som får det nya Sjöstadskortet fördubblas, från cirka 1 800 till cirka 4 000. I den nya gruppen så möter vi även de yngre och de nyetablerade på bostads-marknaden. Det nya systemet är helt enkelt mer rättvist.
Min uppfattning är inte heller den att, som skribenten beskriver, att gruppen äldre är de som har det sämst ställt och är minst datakunniga. Vi möter ofta pensionärer som ligger väl framme båda vad avser kunskap och utrustning. Den grupp, oavsett ålder, som saknar smart telefon kommer att erbjudas att få sin rabatt på något sätt innan året är slut. Mer information om detta kommer att ges till våra hyresgäster under hösten i till exempel kundtidningen, på hemsidan och Mina sidor. Vi vill även hjälpa det lokala näringslivet varför vi försöker att få ut presentkorten så snabbt som möjligt, men vill man spara dem till jul så går det bra, eftersom de är giltiga i ett år.
Vi är stolta över att få vara med på den här resan som genererat en helt ny produkt som tagits fram av ett lokalt företag, Cardskipper i samarbete med Tillväxt Motala. Vi hoppas och tror att det i en förlängning kan generera arbetstillfällen i Motala.