För att möjliggöra ett levande centrum med en konkurrenskraftig handel är det viktigt att ge förutsättningar för utveckling. Centrumhandeln är utsatt för stenhård konkurrens från e-handel och externa köpcentrum. Så är det i Motala liksom i övriga Sverige.
Hur attraktivt det är att vistas i centrumkärnan beror på flera saker, inte bara att det är lätt att åka dit med bil och att parkera. Vi menar snarare att bilfria gator och torg som inbjuder till att flanera, gå in och ut i affärer, stanna för att äta eller fika gärna kombinerat med en kulturupplevelse, tar vara på stadskärnans unika särart. Centrum ska vara en mötesplats för människor, ett ställe där man vistas för att det är trevligt att vara där. En plats för handel, men så mycket mer.
Vi vill se fler bostäder i centrala lägen och att den planerade ombyggnationen av Stora torget genomförs. Där folk rör sig blir det liv, det är det som utvecklar staden och handeln. Bilar som snurrar runt i jakt på en parkeringsplats är raka motsatsen. För den familj som går med småbarn, för den äldre med rollator eller för den som vill ha en skön dag på stan är bilarna ett störmoment. Fler bilfria områden skapar trygghet och trivsel. Vilket i sin tur ger mer liv i centrum.
Bilfria centrummiljöer är ett uppskattat inslag i många städer och förekommen anledning har bilfria stråk ofta utökats. Studier visar att införandet av bilfria miljöer nästan alltid tycks leda till att den lokala ekonomin stärks.
Vi vill se p-platser/p-hus i utkanten men i nära anslutning till centrumkärnan. Det ger ett promenadavstånd på 3–10 minuter till torget för de flesta. Dit ska bilisterna hänvisas, så slipper vi söktrafik inne i centrum. Självklart behövs ett mindre antal centrala p-platser för personer med funktionshinder/sjukdom.
I dag är centrala p-platser avgiftsbelagda med 3 respektive 6 kr/tim. Det är en kraftigt subventionerad avgift. Intäkterna är viktiga då de går till skötsel av p-platserna och till parkeringsvakter. Parkeringar tar också attraktiv stadsmark i anspråk. Förslaget om att införa avgiftsfri parkering under lördagar tycker vi är bakvänt och vi kommer inte att stödja det. Det skickar signalen att det är bra med många bilar i centrum.
Gratis parkering existerar inte, någonstans ska p-platsernas kostnad tas i från. Förespråkarna tycker att det är rimligt att lägga 500 000 kr i form av minskade intäkter och kostnader för omställningsarbetet på ett halvårs test. Det tycker vi är fel. För oss är det självklart att användaren av p-platsen betalar. Det är en rättvisefråga. Varför ska den som tar sig fram miljövänligt genom att gå, cykla eller åka kollektivt stå för kostnaden för de mest centrala parkeringarna?
Vi är dessutom övertygade om att bilister som värnar handeln i centrum inte är så snåla att de avskräcks från att betala 6 kr eller 12 kr för två timmars parkering. För det allra viktigaste för handeln är att vi som Motalabor är köptrogna och gynnar det utbud som finns.
Elias Hallén (MP), ledamot i samhällsbyggnadsnämnden
Kerstin Lundberg (V), ledamot i samhällsbyggnadsnämnden